Sökning: "spanska skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden spanska skolan.

  1. 1. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. Design of a Blockchain-Based P2P Energy Marketplace within a Single Energy Retailer Framework

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Adrian Brasero Romo; [2023]
    Nyckelord :Blockchain; Energy Marketplace; Prosumer; Sustainability; Renewable Energy; Surplus of energy; Decentralized Trading; Economic Viability.; Blockchain; Energimarknad; Prosumer; Hållbarhet; Förnybar Energi; Energiöverskott; Decentraliserad Handel; Ekonomisk Livskraft.;

    Sammanfattning : In the era of rapid technological innovation, the convergence of blockchain technology and energy management has garnered significant attention. The escalating numbers of prosumers—individuals both producing and consuming energy—indicate a shift in the energy paradigm, demanding new frameworks for energy exchange. LÄS MER

  3. 3. Optimal Dispatch of Green Hydrogen Production

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nicolas Garcia Vargas; [2023]
    Nyckelord :Green Hydrogen; Dispatch Optimization; Multi-Energy System; Energy Storage; LCOH.; Grön vätgas; Uppdrags Optimering; Multi-Energi System; Energilagring; LCOH.;

    Sammanfattning : This project proposes a hybrid system for hydrogen production, which includes a connection to the grid, a source of renewable energies, namely photovoltaic (PV), a Battery Energy Storage System (BESS), and a PEM (Proton Exchange Membrane) electrolyzer modelled from commercial technologies available. A dispatch optimization algorithm will evaluate the price of the energy inputs and the power available from the solar PV system and will decide the operation on an hourly basis to maximize net profit in a year timeframe. LÄS MER

  4. 4. Automatic Distractor Generation for Spanish Reading Comprehension Questions : Using language models to generate wrong, but plausible answers for multiple choice questions in Spanish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jorge Santiago Roman Avila; [2023]
    Nyckelord :Distractor Generation; Multiple Choice Questions; Reading Comprehension; Spanish Language; BERT; GPT; Distraktorgeneration; Flervalsfrågor; Läsförståelse; Spanska språket; BERT; GPT; Generación de Distractores; Preguntas de Opción Múltiple; Comprensión de Lectura; Lenguaje Español; BERT; GPT;

    Sammanfattning : A common evaluation method for students in the context of reading comprehension is the use of Multiple Choice Questions. A student must read a text and a question, and then choose the correct answer from a set of options, one of which one is the correct answer, and the other options are wrong. The wrong options are called distractors. LÄS MER

  5. 5. La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Merlissa Sakr; [2022-05-10]
    Nyckelord :Spanish; learning;

    Sammanfattning : Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande?” att besvaras. Syftet med detta arbete är att försöka ge en så klar bild som möjligt vad barn- och ungdomslitteraturen kan bidra med i undervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande. LÄS MER