Sökning: "spanska stereotyper"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden spanska stereotyper.

  1. 1. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayelli Alejandra Maldonado Montúfar; [2022]
    Nyckelord :Spanska; genus; läromedelsanalys; könsmångfald; diskursanalys; HBTIQ .;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER

  2. 2. Vi och De - en studie av tre läroböcker i spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Ranner; [2018]
    Nyckelord :Den Andre; urfolk; spanska; textbok;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur Den Andre (Icke Europa och urfolk) framställs i tre läroböcker i spanska. Uppsatsen utgår från teorin om Den Andre av främst Tzvetan Todorov och metoden är textanalys. Resultaten visar att Europa framställs som viktigare än Latinamerika. LÄS MER

  3. 3. It’s not all Sun and Bullfighting A visual analysis of how Spain is portrayed in Spanish course books in Sweden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Beatriz Navarro Morales; Desireé Ibernón Häll; [2015-09-03]
    Nyckelord :Kultur; Spanska; Läroböcker; Stereotyper; Visuell analys; Culture; Spanish textbooks; Stereotypes; Visual analysis;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras hur spaniens kultur framställs visuellt i läroböker i spanska som modernt språk och försök att framhäva eventuella stereotyper. Enligt Skolverkets ämnesplan för moderna språk i gymnasieskolan ska eleven kunna utveckla “förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används” (Skolverket (b), 2011), med andra ord, kunskap om kulturen och länder där målspråket talas. LÄS MER

  4. 4. Películas como fuente para aprender cultura. Un análisis sobre los saludos en el espacio privado y público en Ocho apellidos vascos.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Linda García Birgmark; [2015-06-17]
    Nyckelord :spanska; Filmer; kulturella företeelser; moderna språk; stereotyper; tolkningar;

    Sammanfattning : Kultur och språk hänger intimt ihop. I denna uppsats analyseras och diskuteras kulturella företeelser i form av hälsningar som sker på offentliga och privata platser i den spanska komedifilmen Ocho apellidos vascos (2014). LÄS MER

  5. 5. Stereotyper och normbrytningar : En studie av en lärobok i spanska som främmande språk, Amigos, ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Romyna Olea Torres; [2015]
    Nyckelord :kön; stereotyp; spanska som främmande språk; lärobok;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lärobok i spanska som främmande språk för den svenska grundskolan. Syftet är att få kunskap om hur genus skildras och i vilken utsträckning könsroller skiljer sig från normer och stereotyper, funktioner och lägen mellan könen. LÄS MER