Sökning: "spanska."

Visar resultat 1 - 5 av 983 uppsatser innehållade ordet spanska..

  1. 1. DE PROSAS Y DE TIROS. Narrativa sobre el narcotráfico. El uso del recurso metafórico en la prensa escrita. Diario La Capital, Rosario, Argentina. 2011-2022.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Jimena Cornaglia Fernández; [2024-01-29]
    Nyckelord :Spanska; metaphors-written; press-police; narrative-drug; trafficking-Argentina;

    Sammanfattning : This paper analyzes the evolution of narrative forms and the use of war metaphors in written press related to drug trafficking in the newspaper La Capital of the city of Rosario (Argentina), between 2011 and 2022. In mid-2013 there was a rise in crimes related to the world of drug trafficking, which in our opinion, favored a change in the way of narrating and the use of the linguistic resource of metaphors related to the field of war. LÄS MER

  2. 2. Anglicismos en una revista digital publicada en dos países de habla hispana Análisis comparativo y clasificación de los anglicismos de un mismo medio digital publicado en España y en México

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Soledad Lobato Granero; [2024-01-29]
    Nyckelord :Spanska; anglicismo; revista digital; España; México;

    Sammanfattning : En esta tesina se lleva a cabo un estudio sobre los anglicismos léxicos de las secciones de Belleza y Moda de una misma revista digital, Elle, en su versión española y mexicana del mes de octubre de 2023. El estudio consiste en la identificación, clasificación, comparación, traducción y cálculo de porcentajes de los anglicismos en las dos ediciones. LÄS MER

  3. 3. La variedad lingüística de la Inteligencia Artificial Conversacional en el aula de ELE

    M1-uppsats, Lunds universitet/Spanska

    Författare :Rasmy Mezyed Rivas; [2024]
    Nyckelord :Enseñanza del español; Inteligencia Artificial Conversacional IAC ; chatbot; variedades diatópicas geográficas ; Latinoamérica; España.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En el presente estudio se han analizado las principales inteligencias artificiales (IAC) conversacionales existentes en el momento de la redacción: ChatGPT, Google Bard y Bing AI. Los tres chatbots toman información de diferentes fuentes de Internet para aprender a comunicarse, teniendo mucha importancia las conversaciones entre usuarios y otras interacciones en la web. LÄS MER

  4. 4. Språksyn i läromedel för spanska årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Woodward Anna; [2024]
    Nyckelord :Communicative Language Teaching; Gemensam europeisk referensram för språk; kommunikativ kompetens; kontinuum; kursplaner; lärandeaktiviteter; läromedel; moderna språk; spanska; språkinlärning; Task-Based Language Teaching;

    Sammanfattning :   Denna studie undersöker genom en kvalitativ innehållsanalys språksynen i två förlagsproducerade läromedel för spanska i årskurs 9, Colores 9 och Gracias 9. Kursplanen för moderna språk i grundskolan har en uttalad funktionell och handlingsorienterad språksyn som utgår från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). LÄS MER

  5. 5. “Det blir ju enklare att tänka utanför boxen om du vet vad boxen faktiskt är” : En jämförande intervjustudie mellan svenska och spanska reklambyråers förhållningssätt till reklambranschen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Erhardsson; Mariann Bornkessel; [2024]
    Nyckelord :Advertising Agencies; Interview study; Comparative; Barcelona; Gothenburg; Institutional Theory; Global demands; Local demands;

    Sammanfattning : The existing literature extensively covers the demands placed on advertising agencies, yet there is notably less research on how these agencies respond to these demands, especially in a comparative context. In response, this current study aims to investigate how advertising agencies navigate the complex market, where they must adapt to external demands while maintaining their unique identity. LÄS MER