Sökning: "spansktalande"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet spansktalande.

  1. 1. Gymnasieelevers motivation, kunskapsmässiga och framtida mål i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Biro; [2023]
    Nyckelord :foreign language learning; foreign language study; goal; ideal L2 self; integrative motivation; intrinsic and extrinsic motivation; motivation; Spanish; target; ideal L2 self; inre och yttre motivation; integrativ motivation; moderna språk; motivation; mål; självbilder; spanska; språkinlärning; språkstudier;

    Sammanfattning : Elevers motivation samt kunskapsmässiga och framtida mål i spanska undersöks utifrån enkätsvar från 77 gymnasieelever i steg 3 och 4 samt intervjuer med två elever i steg 5. Arbetets teoretiska ramverk utgörs av tre motivationsteorier: self-determination theory (Deci & Ryan, 1985) med begreppen inre och yttre motivation, the socio-educational model (Gardner, 2001) med begreppet integrativ motivation och L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) med begreppet ideal L2 self. LÄS MER

  2. 2. Inlärningsålder och slutlig behärskning av talproduktion i andraspråket : Ett lyssnarexperiment om fonologisk vs icke-fonologisk brytning hos avancerade andraspråkstalare av svenska

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Rasmus Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Age of onset; ultimate attainment; nativelikeness; accent judgement task; the critical period; Startålder; slutgiltig behärskning; inföddlikhet; brytningsbedömning; kritiska perioden;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersökte relationen mellan startålder och slutlig behärskning i fonologi och icke-fonologi (ett samlingsbegrepp för morfosyntaktisk och idiomatisk brytning). Deltagarna var 200 spansktalande andraspråkstalare av svenska, 20 modersmålstalare av svenska (kontrollgrupp) och 28 lyssnare med svenska som modersmål. LÄS MER

  3. 3. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER

  4. 4. “Todes juntes” – una cuestión de inclusión : Un estudio cuantitativo de las actitudes hacia el lenguaje inclusivo, y algunos factores que puedan influir en ellas

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Romanska språk

    Författare :Eva Hagel Mamani; [2021]
    Nyckelord :inclusive language; gender mark; attitudes; inkluderande språk; genusmarkör; attityder; lenguaje inclusivo; marca de género; actitudes;

    Sammanfattning : El lenguaje inclusivo, con una ‘e’ como marca de género inclusivo neutro, está creciendo en partes del mundo hispanohablante, como una manera de incluir a todos, todas y todes, pero al mismo tiempo encuentra una oposición fuerte, expresada por lingüistas, escritores y hablantes, que no consideran un cambio lingüístico necesario. Esa resistencia puede tener muchas diferentes razones, como la preservación de la lengua, el conservadurismo, el sexismo, la transfobia, y el desconocimiento. LÄS MER

  5. 5. Can a Support Vector Machine identify poor performance of dyslectic children playing a serious game?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Lemon; [2021]
    Nyckelord :Serious games; Dyslexia; Identifying; Performance; Support Vector Machines;

    Sammanfattning : This paper has been a part of developing the serious game Kunna, a web-based game with exercises targeting children diagnosed with dyslexia. This game currently consists of five different exercises aiming to practice reading and writing without a therapist or neuropsychologist present. LÄS MER