Sökning: "special education assignments of the school and the principal"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden special education assignments of the school and the principal.

  1. 1. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Catharina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; salutogent perspektiv; elevhälsa; hermeneutisk metod;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER

  2. 2. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Spelar bakgrunden någon roll? : Rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Ingela Engman; Carolina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Principals special education competence; principal education; special education assignments of the school and the principal; special education teacher s role; special education approach; Rektors specialpedagogiska kompetens; rektorsutbildningen; skolans och rektors specialpedagogiska uppdrag; specialpedagogens uppdrag; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers specialpedagogiska förhållningssätt, förväntningar på specialpedagogens uppdrag och deras framtidsvision utifrån rektorers utbildningsbakgrund. Vår förhoppning är att detta i förlängningen bidrar till en samsyn mellan rektor och specialpedagog i skolan. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogers arbete med skolutveckling

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Hult Nilsson; [2020]
    Nyckelord :collaboration; distinct management; mandate; pedagogical leadership of principals; school development; special educator;

    Sammanfattning : AbstractBakgrunden till föreliggande studie är att skolutveckling är ett område som ofta prioriteras bort för specialpedagoger framför andra specialpedagogiska arbetsuppgifter som undervisning enskilt eller i grupp, dokumentation eller andra administrativa arbetsuppgifter. Detta gjorde mig intresserad av att undersöka hur specialpedagogens kunskaper kommer till användning inom skolutveckling. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens uppdrag Quick fix eller Helhetslösning?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ulla Jansson; Anette Ringnér; [2018]
    Nyckelord :Professions theory; school development; specialist s assignments; special pedago¬gical perspectives; tutorial; Handledning; professionsteori; skolutveckling; specialpedagogiska perspektiv; spe-cialpedagogens uppdrag;

    Sammanfattning : Inledning: Författarna har under sina fältdagar i utbildningen uppmärksammat att det finns olika åsikter och tankar om specialpedagogens uppdrag i verksamheterna bland pedagogerna. Spe­cialpedagogens uppdrag styrs på olika sätt beroende på ledning och vilka befogenheter speci­alpedagogen har i verksamheterna. LÄS MER