Sökning: "special educators profession"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden special educators profession.

  1. 1. Exkludering i den fria leken : Den fria leken och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Bjurbäck; Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Free play; exclusion; social interactions; preventive work; Fri lek; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool teachers' different experiences of exclusion in free play within child groups in preschool education. We conducted semi-structured interviews with a flexible interview guide, and to address our research questions, we utilized a phenomenographic analysis model. LÄS MER

  2. 2. STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Bryneson; [2022-01-31]
    Nyckelord :stödpedagog; LSS; daglig verksamhet; analytisk dualism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; etik inom omsorgen; support educator; daily activities; analytic dualism; neuropsychiatric disabilities; ethics in care;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. LÄS MER

  3. 3. Samverkan : En kvantitativ studie kring pedagogers samverkan med vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Krantz; Hanna Velander; [2022]
    Nyckelord :Preschool; collaboration; guardians; children in need of special support; Förskola; samverkan; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studien har en kvantitativ ansats där syftet är att ta reda på om samverkan mellan förskola och hem skiljer sig åt beroende på om barn är i behov av särskilt stöd eller inte, samt vilken profession som ansvarar för det. De två frågeställningar som definierar studiens syfte är: Vilken skillnad vid samverkan med vårdnadshavare finns beroende på om barnet är i behov av särskilt stöd eller inte ur personal i förskolans perspektiv? Har utbildningsgraden av personalen i förskolan någon betydelse för hur väl samverkan fungerar? Som metod användes en enkätundersökning som skickades ut till rektorer i förskolan som i sin tur skickade vidare enkäten till sina anställda. LÄS MER

  4. 4. ”MAN SER DET, MEN JAG TROR ATT MÅNGA BLUNDAR FÖR DET OCKSÅ, DET ÄR SKITJOBBIGT ATT TA DET” : En kvalitativ vinjettstudie om hur lärare på universitetsnivå bemöter socionomstudenter med extrema åsikter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens universitet

    Författare :Reaam Kirnaui; Mayes Furaiji; Sandrine Badri; [2022]
    Nyckelord :Extrema åsikter; bemötande; socialt arbete; profession; socionomprogrammet;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to investigate teachers' treatment of students who express extreme beliefs. The study also intends to compare educators' treatment of students with right- and left-wing extreme views based on profession, level of education and possible professional experience. LÄS MER

  5. 5. Du sköna nya era – det måste inte vara text. : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare integrerar specialpedagogik och multimodala verktyg i undervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Leo Aldeland; [2022]
    Nyckelord :Extra adaptations; compensatory assignment; special education; social studies; semiotic impressions; KASAM; Extra anpassningar; kompensatoriska uppdraget; specialpedagogik; samhällskunskap; semiotiska intryck; KASAM;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning som har i syfte att öka kunskapen kring hursamhällskunskapslärare arbetar med specialpedagogik. Där forskningsfrågorna berör vilka extra anpassningar och specialpedagogiska åtgärder lärarna tillämpar i sin undervisning. LÄS MER