Sökning: "special mathematical talent"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden special mathematical talent.

  1. 1. Elever med särskild matematikbegåvning : en kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Lagergren; Helena Hägg; [2023]
    Nyckelord :anpassningar; identifiering; relationer; särskild matematikbegåvning;

    Sammanfattning : Hägg, Helena och Lagergren, Ann (2023). Elever med särskild matematikbegåvning - en kvalitativ intervjustudie om lärare och speciallärares uppfattningar om identifiering av eleverna och anpassningar i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Öppna munnen så ska jag hälla i lite kunskap om särbegåvade elever” : En kvalitativ studie om hur lågstadielärare definierar särbegåvade elever, och beskriver och reflekterar över den egna matematikundervisningen för dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bahast Majid; Moa Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Special talent; gifted; adjustment; differentiated teaching; acceleration; Särskild begåvning; särbegåvning; anpassningar; differentierad undervisning; acceleration;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to extend the knowledge regarding teachers in the primary school's early years' perception of students with special talents. Furthermore, how they describe and reflect about their mathematical teaching for these gifted students. LÄS MER

  3. 3. Matematik för alla, eller får någon klara sig själv? : En kvalitativ studie om lärares arbetssätt för att lyfta och utmana elever som är matematiskt särskilt begåvade

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Mård; Andreas Holmgren Blom; [2019]
    Nyckelord :MSB; special mathematical talent; inadequate resources; middle school; scaffolding; MSB; särskild matematisk begåvning; bristfälliga resurser; mellanstadiet; stöttning;

    Sammanfattning : Elever med särskild matematisk begåvning är i lika stort behov av att bli utmanade, hjälpta och sedda som alla andra elever. Dessa elever hamnar ibland i situationer då de behöver klara sig själva för att det finns andra elever som är i ”större” behov av lärarens uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. Höga mål eller anpassad undervisning : Elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emilia Elf; [2017]
    Nyckelord :Pupil with mathematical cases; goal processes; working and knowledge; Elever med fallenhet för matematik; målprocesser; arbetssätt och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna fältforskningsstudie har undersökt hur två matematiklärare i årskurserna 4-6 arbeta med målprocesser och arbetssätt i matematikundervisningen i relation till elever med fallenhet för matematik samt hur lärarnas sätt satt arbeta med dessa aspekter enligt forskning påverkar elevgruppens kunskapsutveckling. Data består utav forskningsbaserade textkällor med särskild fokus på matematisk begåvning och det didaktiska perspektivet och empiri från intervjuer och kvalitativa observationer. LÄS MER

  5. 5. Elever med särskilda förmågor inom matematik : Hur utvecklar man dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lisa Eriksson; [2016]
    Nyckelord :special abilities; individualization; motivation; Särskild förmåga; individualisering; motivation.;

    Sammanfattning : This study is about children in grade three with talent in mathematics and how to develop their talent in mathematics lessons. My questions are how to teach with regard on the way teachers work and used material? How do teacher pay attention to children with talents in mathematics and how they work to motivate and keep developing the children? The main method I used was qualitative observations backed up by interviews. LÄS MER