Sökning: "special needs education practice"
Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.
21. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie av förskollärares syn på inkludering av barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Research shows that preschool teachers lack knowledge about how the goals for an inclusive education of children with special needs are to be achieved in practice. The aim of this study is to show how preschool teachers work with the inclusion of children with special needs, despite the lack of specific guidelines regarding how the preschool should work with inclusion. LÄS MER
22. Pragmatiska språksvårigheter : Hur speciallärare arbetar med och skapar relation till elever i pragmatiska språksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this study was to explore some specialist needs teachers' experiences regarding teaching students with pragmatic language difficulties. The teachers' own stories form the basis of the study and were collected by using semi-structured interviews. Seven special needs teachers working in primary school participated in the study. LÄS MER
23. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER
24. Trollspö och mirakelkur eller arbete som förändringsagent : Yrkesrollen som speciallärare i praktik och teori
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att belysa och analysera hur speciallärare med inriktning matematikutveckling och dess rektorer ser på speciallärarens roll och dess arbetsuppgifter i förhållande till examensordningen. Metodvalet vid genomförandet av studien var en kvalitativ metod i form av 10 intervjuer där 5 speciallärare med inriktning mot matematikutveckling och dess 5 rektorer medverkade. LÄS MER
25. Vad krävs för att elever inom studieväg 1 ska ha goda förutsättningar att genomföra kurserna på Sfi? En kvalitativ intervjustudie av några rektorers uppfattningar om möjligheter och hinder för elever inom studieväg 1 att klara sina studier på Sfi
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Sfi är en skolform inom vuxenutbildningen där det bedrivs undervisning i svenska som andraspråk. Eleverna kan gå tre olika studievägar beroende på skolbakgrund från hemlandet där studieväg 1 är anpassad för elever med ingen eller maximalt fem års skolbakgrund från sitt hemland. LÄS MER