Sökning: "special needs school with focus on training school"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden special needs school with focus on training school.
1. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER
2. Att utveckla läsförståelse i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs F-3 beskriver sitt arbete för att utveckla alla elevers läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Att besitta en god läsförståelse är viktigt för att kunna fungera i samhället men också lyckas i skolan. Läsförståelse är en komplex process vilken innefattar många olika delar. För att eleverna ska utveckla sin läsförståelse är lärarens val i undervisningen avgörande. LÄS MER
3. Visuellt stöd som stöttning för elever i språklig sårbarhet. : En enkätstudie om lärares användning på lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of the study was to investigate teachers’ use of visual aid within the subject Swedish in schools and with a specific focus on their work with pupils in language vulnerability. We conducted a questionnaire study with 39 teachers who teach Swedish in primary school. LÄS MER
4. Vi skulle inte klara oss utan dom : elevassistenter som utförare av undervisning i grundsärskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studien har som syfte att undersöka vilka förutsättningar elevassistenter har att utföra undervisning. Frågeställningarna är: Vilka arbetsuppgifter ingår i elevassistentens uppdrag? Vilken utbildning och kompetens behövs för att elevassistenter ska kunna utföra sitt uppdrag? Hur uppfattar elevassistenter, speciallärare och rektorer vem som ansvarar för att elevassistenter får kompetensutveckling? Studien är gjord på fyra skolor i tre olika kommuner. LÄS MER
5. HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLEKTIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLKETIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ. HANNA BORGSTRÖM PETROVIC Hanna Borgström Petrovic. Trängsel i uppdraget. En studie av lärares reflektioner av att möta icke-cis elever i skolmiljö. LÄS MER