Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 1766 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Handledning som specialpedagogisk insats : - en organisatorisk fråga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; Jessica Anderberg; [2024]
    Nyckelord :Handledning; Kasam; Organisation; Relationell; Systemteori;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om svårigheter, möjligheter och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Josephine Forsten Hellsten; Nathalie Gylderud; [2024]
    Nyckelord :Children with special needs; Diversification; Equivalence; Preschool teacher; Special support; Barn med särskilda behov; Differentiering; Förskollärare; Likvärdighet; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig förskola, ibland föreligger dock särskilda behov vilket kan kräva särskilt stöd. Tidigare forskning visar att barn i behov av särskilt stöd är ett begrepp som är mångfacetterat vilket gör att även stödet blir svårt att definiera. LÄS MER

  3. 3. Vägen mot inkludering: : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och anpassningar utifrån barn med specialpedagogiska behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniella Levin; Lara Sorani; [2024]
    Nyckelord :Specialpedagogiska behov; resurs; barns utveckling; ramfaktor; inkludering; specialpedagogisk utbildning; bildstöd;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare beskriver hur de anpassar verksamheten för barn med specialpedagogiska behov utifrån deras erfarenheter. Vilka hinder och möjligheter förskollärarna kan stöta på när de anpassar verksamheten. LÄS MER

  4. 4. "Den är helt OK, faktiskt" : Pulsträning och elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Drottz; Oskar Edsheim; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; elever i behov av särskilt stöd; högstadiet; mixad metod; pulsträning; socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : Drottz, Caroline och Edsheim, Oskar (2023). “Den är helt OK, faktiskt” pulsträning och eleveri behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors erfarenheter före, under och efter brytpunktssamtal med äldre personer och dennes närstående i kommunalt särskilt boende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Linda Emenike; [2024]
    Nyckelord :Breakpoint conversation; elderly person; relatives; special housing.; Brytpunktssamtal; äldre person; närstående; särskilt boende.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Brytpunktssamtal är ett samtal som sker mellan den ansvarige läkare, patienten och dess närstående med syfte att informera om vårdens inriktning samt ger möjlighet för den äldre personen att framföra sina önskemål i livet slutskedet. Sjuksköterskan har en viktig roll vid brytpunktsamtal genom att ge emotionellt stöd till den äldre och dennes närstående under samtalet, att följa upp efter samtalet samt planera personcentrerad vård utifrån den äldres och dess närståendes behov och önskemål. LÄS MER