Sökning: "special school education"

Visar resultat 1 - 5 av 869 uppsatser innehållade orden special school education.

  1. 1. En undersökning av sambandet mellan morfologisk medvetenhet och avkodningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isabelle Gripenrot; Leona Tjernström; [2024]
    Nyckelord :speciallärare; avkodningssvårigheter; avkodning; fonologisk medvetenhet; morfologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Many students struggle with their reading development and according to the curriculum, the school has a responsibility to find methods that support and develop all students learning. Morphological awareness and how it contributes to reading development has got more attention in research lately. LÄS MER

  2. 2. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therése Andersson; [2024]
    Nyckelord :daily activity; employment; intellectual disability; labour market; post-school occupation;

    Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER

  3. 3. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER

  4. 4. Skolfrånvaro - En kvalitativ studie om hur stödpersonal i grundskolans elevhälsoteam upplever problematisk skolfrånvaro och hur skolhunden bidrar i interventionerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pernilla Greenspan; Maria Abdulraheem; [2024]
    Nyckelord :interventions; absenteeism; dog therapy; schools; interventioner; problematisk skolfrånvaro; hundterapi; grundskolan; skolhälsoteam; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problematic school absenteeism is currently a complex and increasing challenge in society. The purpose of this thesis is to investigate how school teachers experience problematic absenteeism how they have worked to promote school attendance in children and youths and how they’ve reintegrated them into school after being absent. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Haide LUNDGREN; Anna Rolfner; [2024]
    Nyckelord :information; process; specialpedagog; stadieövergång; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER