Sökning: "specialidrott gymnasium"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden specialidrott gymnasium.

  1. 1. Samarbetet mellan NIU och fotbollsklubbar : Hur fungerar Stockholms NIU-skolor med inriktning fotboll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Daniel Eliasson; Henrik Sätre Isberg; [2023]
    Nyckelord :fotboll; NIU; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att få undersöka hur NIU gymnasieskolor i Stockholm och i närområdet till Stockholm fungerar och samarbetar med fotbollsföreningar. För att försöka nå studiens syfte kommer följande frågeställningar att genomsyra uppsatsen. LÄS MER

  2. 2. Rätt man på rätt plats : En kvalitativ studie riktad mot NIU-gymnasium i ishockey och den kompetens som finns bland dess lärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Nicklas Nilsson; Jonathan Björnlund; [2018]
    Nyckelord :Lärarlegitimation; NIU; utbildning; erfarenheter; ishockey; tränare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera den befintliga kompetensen och befintliga organisationen på ett urval nationellt godkända idrottsutbildningar i Sverige inriktade på ishockey. Detta för att kunna analysera huruvida den nuvarande kompetensen kan anses vara tillräcklig i samband med Skolverkets omklassificering av ämnet specialidrott 2017, och de krav som medföljer. LÄS MER

  3. 3. Vad specialidrottselever vet om kunskapskrav och bedömning : en kvalitativ studie i gymnasiemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Magnus Österberg; [2018]
    Nyckelord :Specialidrott; kunskapskrav; bedömning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Syftet med studien är att undersöka vad elever som läser specialidrott vet eller tror sig veta om kunskapskrav och hur de bedöms i ämnet. Syftet är att få kunskap om vad elever vet om kunskapskrav och bedömning. Hur uppfattar elever vad det är som är avgörande för betygssättningen. LÄS MER

  4. 4. "Det är inte så jävla lätt liksom" : En kvalitativ studie om specialidrottstränares uppfattning om lärande och bedömning i ämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Thelin; Anton Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Specialidrott; lärande; bedömning; Linde; Dewey; fotboll; NIU; tränare; specialidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med vår studie är att undersöka tränares syn på lärande och bedömning i ämnet specialidrott och kurserna idrottsspecialisering 1, 2 & 3. Följande är de preciserade frågeställningarna: 1. LÄS MER

  5. 5. ”Handboll är ju en så jävla komplex sport” : Kompetenskrav i elithandboll, en jämförelse mellan elitlagstränare och RHG-instruktörer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Pontus Granström; Lisa Larsson; Oscar Lönnerheden; [2015]
    Nyckelord :Handboll; specialidrott;

    Sammanfattning : I Sverige ger Riksidrottsgymnasier (RIG) elever chansen att kombinera sina studier med idrott. Målen med RIG innefattar att eleverna som examineras ska ges goda förutsättningar att lyckas nå internationell elitnivå som senior. Statistik över hur RIG-studenter uppfyller dessa mål saknas dock. LÄS MER