Sökning: "specialisering"

Visar resultat 11 - 15 av 246 uppsatser innehållade ordet specialisering.

  1. 11. Specialisering - på vems bekostnad? : En scoping review avseende konsekvenser av ett specialiserat vs integrerat socialt arbete inom socialtjänsten.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Jeanette Ljung; Rodin Muhamad; [2023]
    Nyckelord :Specialiseringen; socialtjänst; generaliseringen; klient; brukare; konsekvenser; socialarbetare; socialt arbete; organisation.;

    Sammanfattning : Specialiseringen inom individ och familjeomsorgen har sedan 1980-talet börjat öka då den integrerade organisationen blev alltmer kritiserad. Syftet med den här studien är att få en bild av hur de organisatoriska förändringarna, från ett tidigare integrerat arbetssätt till en specialiserad organisation, påverkar kontakten mellan klienten och socialarbetaren samt vilka konsekvenser den här uppdelningen får för klienten och socialarbetaren. LÄS MER

  2. 12. VÄGARNA TILL TALANG : En kvantitativ studie som undersöker bidragande faktorer tilltalangutveckling.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johan Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Talent; talent development; conditions; ATDE; Talang; talangutveckling; förutsättningar; ATDE;

    Sammanfattning : Bakgrund. Talangutveckling är en central punkt i idrottens utveckling. Ordet är dock ettbegrepp som oftast används felaktigt i vissa situationer. Detta ger utrymme för mångafallgropar kring begreppet och främst i utvecklandet av talanger. LÄS MER

  3. 13. Att bygga broar mellan enheter för att möta klientbehov : En kvalitativ studie om intern samverkan inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Felicia Guta Pantazakos; [2023]
    Nyckelord :discretion; collaboration; social work; street-level-bureaucracy; child and welfare social services; specialization; client needs and social workers; handlingsutrymme; samverkan; socialt arbete; gräsrotsbyråkrat; socialtjänstens individ och familjeomsorg; specialisering; klientbehov och socialarbetare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze how social workers experiences internal collaboration within child and welfare social services and how social workers describe the forms of internal collaboration in their practical work. The study is based on seven semi-structured interviews in seven municipalities with social workers, from three units within child and welfare social services. LÄS MER

  4. 14. Exploring the Technology Acceptance Behaviour Among Swedish Doctors : A Single Case Study of an Innovative Ovarian Cancer Diagnosis Tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Estrid Jonsson; Martina Wikström; [2023]
    Nyckelord :Healthcare; cancer diagnosis; technologies; doctors acceptance; technology acceptance behavior; Sjukvård; cancderdiagnostik; teknologier; läkarens acceptans; acceptansbeteende;

    Sammanfattning : The introduction of new, innovative technologies within cancer diagnosis is needed, however, the barriers to entering the healthcare market are high, with various regulations and stakeholders to consider. The purpose of this thesis is to research doctors’ attitudes toward the current and emerging methods within cancer diagnosis, with the ultimate objective of providing insights into how companies can affect doctors’ technology acceptance behavior. LÄS MER

  5. 15. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amalia Espinosa; Capobianco Anna; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; dyslexi; metakognition; motivation; samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER