Sökning: "specialist music"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden specialist music.

  1. 1. Musikundervisning utifrån Montessori- och Waldorfpedagogikens perspektiv : En hermeneutisk undersökning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Bruno Faria; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; Montessoripedagogik; Waldorfpedagogik; musikaliskt lärande; förståelsehorisont;

    Sammanfattning : Undersökningen fokuserar på musikundervisning inom Montessori- och Waldorf pedagogiska ramar. Undersökningen syftar till att skapa förståelse för hur musikens roll i utbildning uppfattas inom dessa ramar och hur dessa uppfattningar förverkligas i musikundervisningen ur ett hermeneutiskt perspektiv grundat i Gadamer, Heidegger och Gallagher. LÄS MER

  2. 2. Motivation och feedback i musikundervisning : En kvalitativ studie om hur musiklärare motiverar och ger feedback till sina elever i musikklassrummet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Maja Ericson; [2020]
    Nyckelord :Music education; motivation; feedback; Musik; musikpedagogik; motivation; feedback;

    Sammanfattning : The study examines how different music teachers in secondary school and high school motivate their students and gives feedback in the music classroom. The study has been done together with five music teachers where individual interviews have taken place in the school where the informants work at. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ett tufft yrke att åldras i” – En studie om musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet och hur den konstrueras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Aaron Lindström; [2019]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Läraridentitet; Musiklärare; Musikläraridentitet; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Music teacher; Music teacher identity; Professional identity; Teacher identity; Upper secondary school teachers; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet. Vidare syftar studien till att utforska vilka faktorer som bidrar till formandet av musiklärarnas yrkesidentitet. Studien genomfördes med en kvalitativ metod. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med fem behöriga musiklärare på ett gymnasium. LÄS MER

  4. 4. "Vem är jag utan musiken liksom?" - En studie om hur gymnasieelever, med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar gällande fortsatta musikstudier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Lundberg; [2019]
    Nyckelord :identitetsutveckling; gymnasieelever; musikutbildning; spetsutbildning; utbildningsval; yrkesval; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; career choices; educational choices; high school students; identity development; music education; specialist music program; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om hur elever, som har valt att gå gymnasieprogram med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar kring sina framtida yrkesval. Studien syftar även till att kartlägga de uppfattningar om musicerande och yrkesval som eleverna ger uttryck för under gymnasietiden samt undersöka vilka faktorer som har bidragit till deras fortsatta musicerande. LÄS MER

  5. 5. Exploring Tradition and Performance Strategies with J.S Bach’s Sonata No. 1 in G minor for Solo Violin

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hannah Tattersfield; [2017-09-22]
    Nyckelord :violin; early music movement; string technique; Zehetmair; Podger; Heifetz; Bach; baroque; performance practice; comparative study;

    Sammanfattning : In this project, issues surrounding the performance of early music are explored through the lens of academic research, comparative study and practical investigations. How can a violinist find their perfect interpretation of Bach? Is there such thing as a ‘happy medium’, when performance is enlivened by historical information but not restricted? Comparing recordings from a baroque specialist, a twentieth century virtuosic master and a modern mainstream performer enables one to experience the polarities of interpretation of Bach’s Sonata No. LÄS MER