Sökning: "specialklass"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet specialklass.

  1. 1. ”Det känns bra att få berätta min historia, så fler kan ta del av den och kanske förstå hur vi med autism kan uppleva det i skolan” : - Intervjuer med elever med autism som bytt från ett ordinarie gymnasieprogram till specialklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Special Education; High School; Autism; Inclusion; School Development;

    Sammanfattning : Abstract Each year students goes to high school with expectations to obtain new knowledge and new experiences. Taking a step from elementary school to high school, is like turning pages and starting a new chapter in their lives. However, for some of the students it doesn't turn out the way they imagined. LÄS MER

  2. 2. Uttalet är toppen… av ett isberg : En kvalitativ studie om klasslärare, speciallärare och specialpedagogers arbete med elever som har en språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Persson; Linnea Bergmark; [2019]
    Nyckelord :diagnostiserad språkstörning; speciallärare; specialpedagog; specialklass; anpassningar; riktat stöd; grundskolan;

    Sammanfattning : Diagnosen språkstörning hos barn är något som ofta försummas på de svenska skolorna och okunskapen kring ämnet, trots att diagnosen är så pass vanlig, är fortfarande väldigt stor. Studien belyser hur arbetet kring elever med språkstörning ser ut idag på skolor runt om i Mellansverige och även hur pedagoger reflekterar kring arbetet med dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Individanpassad undervisning med fokus på elever med läs- och skrivsvårigheter i kombination med ADHD : Tillämpande av metoder i undervisningssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Georgette Shamoon; [2017]
    Nyckelord :ADHD; low-level pedagogy; socio-cultural perspective; reading and writing difficulties; Bo Hejlskov Elvén.; ADHD; lågaffektiv pedagogik; sociokulturellt perspektiv; läs- och skrivsvårigheter; Bo Hejlskov Elvén;

    Sammanfattning : My degree project will be about individualized education, focusing on students with readingand writing difficulties in combination with ADHD. The interest in teaching students withdifferent functional variations is large and hence my choice of subject. LÄS MER

  4. 4. "Man kan ju inte pysa allt". Fem svensklärares erfarenheter av bedömning och betygssättning av gymnasieelever med hörselnedsättningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ehrnberg; [2014-03-31]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; pysparagrafen; hörselnedsättning; inkludering; hörsel- specialklass; formativ summativ bedömning; Sv1 A;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i Svenska 1 arbetar med betygssättning och bedömning av elever med hörselnedsättningar, både i vanliga skolor såväl som i hörsel-/specialklasser. Undersökningen tar även upp undantagsbestämmelsen, den så kallade pysparagrafen, samt belyser hur denna tillämpas och/eller om lärare istället anpassar undervisningen under kursens gång. LÄS MER

  5. 5. Vem blir problematisk narkotikakonsument? : En kvalitativ studie om hur familje- och samhällsfaktorer fungerar som riskfaktorer för problematisk narkotikakonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Karin Sandberg; [2013]
    Nyckelord :Abuse; risk factors; problematic drug use; family factors; community contacts; Missbruk; riskfaktorer; problematisk narkotikakonsumtion; familjefaktorer; samhällsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet var att, utifrån ett urval av människor med erfarenhet av problematisk narkotikakonsumtion, generera kunskap och förståelse om hur familjefaktorer samt reaktioner och agerande från samhällskontakter kan fungera som riskfaktorer för att människor blir problematiska narkotikakonsumenter. Fem semistrukturerade intervjuer med människor med erfarenhet av problematisk narkotikakonsumtion genomfördes. LÄS MER