Sökning: "speciallärare formativ bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden speciallärare formativ bedömning.

  1. 1. ”Då tänker vi undervisning utifrån de resultat man ser” : - Lärares uppfattningar om LegiLexis material i förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Ekholm; [2023]
    Nyckelord :The simple view of reading; LegiLexi; läs- och skrivsvårigheter; bedömning; förebyggande arbete; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva hur förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter sker i praktiken med kartläggningsmaterialet LegiLexi, i årskurserna F-3.  Genom att lyfta fram några lärares och speciallärares uppfattningar om att upptäcka, samt förebygga läs- och skrivsvårigheter, vill jag bidra med kunskap om hur detta arbete kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar i särskolan : En intervjustudie med speciallärare kring deras upplevelse av samhällskunskapsämnet i särskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Astrid Stedt; [2021]
    Nyckelord :intellectual disability; special school; special needs; social studies och citizenship education; särskola; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; kunskapsutveckling och kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Beteckningen särskola etablerades 1955 och har sedan 1985 varit inskriven i Skollagen. Särskoleverksamheten är en skolform vid sidan av den ordinarie skolverksamheten och är avsedd för elever med intellektuella funktionsnedsättningar som inte bedöms klara av att följa den ordinarie undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrica Carlén; Birgitta Westin Kornblad; [2020-01-16]
    Nyckelord :Speciallärares yrkesroll; samundervisning; coteaching; samplanering; co-planning; det professionella lärandet;

    Sammanfattning : Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidra med sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandet hos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet. LÄS MER

  4. 4. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning i grundsärskolan.Vad är det ett,två eller tre? : en kvalitativ studie om fem lärares beskrivningar om undervisning och bedömning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Louise Mathiasen; [2020]
    Nyckelord :Formative and summative evaluation; intellectual disabilities; learning environment; learning strategies; mathematics; methods; number senses; special education; Formativ - och summativ bedömning; grundsärskolan; interlektuell funktionsnedsättning; matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör resultatet utifrån valda frågeställningar som utförts via fem intervjuer med fem lärare i två skolor i Sverige, som är verksamma i skolformen grundsärskolan och undervisar elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Studien har som syfte är att synliggöra hur speciallärare och ämneslärare beskriver och bedömer taluppfattning i ämne och ämnesområde i grundsärskolan. LÄS MER