Sökning: "speciallärare gymnasiesärskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden speciallärare gymnasiesärskolan.

  1. 1. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER

  2. 2. Personlig lärmiljö : Uppfattningar elever i gymnasiesärskolan har om sin personliga lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Robert Andersson; Berith Hägglund; [2022]
    Nyckelord :Motivation; delaktighet; tillgänglighet; analoga och digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : I det specialpedagogiska uppdraget ingår att arbeta med elevers lärmiljö, såväl den fysiska, sociala och den pedagogiska (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018). Med tillgänglig lärmiljö avses att miljö och undervisning utgår från elevernas behov. LÄS MER

  3. 3. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  4. 4. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  5. 5. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victor Steinbrecher; Peter Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; Intervjuer; gymnasiesärskola; Stigma; Goffman; Speciallärare med inriktning utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER