Sökning: "speciallärare kristianstad"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden speciallärare kristianstad.

  1. 16. Tankar kring gynnande lärmiljö i matematiken : en kvalitativ studie med elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Hellmuth; Linda Strömberg; [2020]
    Nyckelord :Concrete materials; interaction; learning environment; mathematics teacher; mediating tools; special education teachers in mathematics; students in mathematical difficulties; working methods; Arbetssätt; elever i matematiksvårigheter; interaktion; konkret material; lärmiljö; matematiklärare; medierande verktyg; speciallärare i matematik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Eriksson; Anneli Lindquist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER

  3. 18. Speciallärares och specialpedagogers språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning : "Så man gör så att säga sin egen metod av godbitar"

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ingrid Iversen; Emma Ström; [2020]
    Nyckelord :Special educator; SENCo; special education; literacy instruction; didactics; frame factors; prior knowledge; Speciallärare; specialpedagog; specialpedagogik; språk-; skriv- och läsutvecklande undervisning; didaktik; ramfaktorer; specialundervisning; förtrogenhetskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en undersökning om hur några speciallärare och specialpedagoger beskriver sin språk-, skriv- och läsutvecklande undervisning bidra med kunskap om hur denna undervisning kan gestaltas. Undersökningen gjordes med en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med sju speciallärare/specialpedagoger som respondenter. LÄS MER

  4. 19. Tidiga insatser - Hur kompetensen hos speciallärare med inriktning mot matematik används för att garantera tidigt stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Monica Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Read-write-count-guarantee; special teacher; mathematics; early intervention; proactive work; Läsa-skriva-räkna-garantin; speciallärare; matematik; tidiga insatser; proaktivt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie har ett tvådelat syfte. Huvudsyftet är att bidra med kunskap om hur kompetensen hos speciallärare med specialisering mot matematikutveckling används för att garantera tidigt stöd i matematik. LÄS MER

  5. 20. En språkutvecklande undervisningskärna : SFI-undervisningens ABC

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Risenfors; [2020]
    Nyckelord :Cognitive challenge and contextual support; evaluation; language oriented content teaching; linguistic and pedagogical vulnerability; scaffolding; SFI; special needs teacher; Kognitiv utmaning och kontextuellt stöd; kartläggning; SFI; speciallärare; språklig och pedagogisk sårbarhet; språkutvecklande undervisning; stödstrukturer;

    Sammanfattning : Det nu föreliggande examensarbetet har haft som syfte att undersöka och bidra med kunskap om hur några lärare beskriver språkutvecklande undervisning för elever inom SFI-undervisningen spår 1 och hur de beskriver att specialläraren med språk-, skriv- och läsutveckling kan fungera som stöd i det språkutvecklande arbetet. Undersökningen genomfördes på en SFI-utbildning på spår 1, med fyra lärare och fem undervisningsgrupper i kurserna A-D. LÄS MER