Sökning: "speciallärare stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden speciallärare stockholms universitet.

  1. 1. Stöttning, dialog och samarbete : En jämförande analys av lärares erfarenheter av språkutvecklande arbetssätt på låg-, mellan- och högstadiet och i samarbete med specialläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Holmgren; Hatice Kayhan; [2023]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; samarbete; inkludering; speciallärare; grundskolan; stadiejämförelse;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Li Jonsson; Frida Lantz; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; språk- läs- och skrivutveckling; uppfattningar; föreställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare verksamma i årskurs 4–9 beskriver uppdraget för speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling. Studiens två frågeställningar innefattar frågorna om vad speciallärarna beskriver är uppdraget på mellan- och högstadiet samt vilka likheter och skillnader det finns i uppfattningar kring uppdraget. LÄS MER

  3. 3. ”Vad fungerar bra? Vad fungerar mindre bra?”  En kvalitativ intervjustudie om hur specialpedagoger och speciallärare på gymnasieskolor upplever arbetet med utredningar för särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Zahra Hassan; Johanna Tham; [2023]
    Nyckelord :Utredning; åtgärdsprogram; specialpedagog; speciallärare; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur specialpedagoger och speciallärare relaterar till arbetet med utredningar av elevers behov av särskilt stöd. Genom semistrukturerade intervjuer med totalt nio specialpedagoger och speciallärare på gymnasieskolor i Sverige vill vi ta del av de båda yrkesrollernas upplevelser av utredningsarbetet för att belysa hur denna del av skolors arbete med särskilt stöd kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Differentiering av matematikundervisning som ett verktyg för att verkställa och utvärdera inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ayaz Razmjooei; Sigyn Dannemann; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; inkludering; lärmiljö; lärprocess; speciallärare ;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftat till att undersöka hur differentiering i matematikundervisning kan bidra till att inkludera alla elever. Fokus ligger på hur lärare tillsammans med eller med hjälp av speciallärare differentierar lektionerna på olika sätt beroende på vad som behövs under lektionstillfället. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER