Sökning: "speciallärare utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden speciallärare utvecklingsstörning.

  1. 1. Undervisning i grundsärskolan ur ett hälsoperspektiv : aspekter som påverkar daglig fysisk aktivitet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Hasselström; Ulrika Glans; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; grundsärskola; hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare;

    Sammanfattning : Författarna till denna studie är två blivande speciallärare, inriktning mot utvecklingsstörning. Under studietiden har de båda författarna till studien arbetat som lärare på grundsärskolan senare del, där de har haft som mål att införa mer fysisk aktivitet i form av rörelsepauser och en mer aktiv undervisning under hela skoldagen för eleverna med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Eriksson; Anneli Lindquist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen; Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Eriksson; Emma Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; Flerfunktionsnedsättning; Grundsärskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; individual adaptation; participation; special education; success factors; syllabus; Delaktighet; framgångsfaktorer; individanpassning; inkludering; kursplan; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism.   Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER

  5. 5. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER