Sökning: "speciallärarprofessionen"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet speciallärarprofessionen.

  1. 1. Profesionell differentiering i en specialpedagogisk ekvation : Speciallärarprofessionen i Lärarnas Riksförbunds tidskrift Skolvärlden sedan 1987

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Erica Nordeman Vikström; Cornelia Söderman; [2021]
    Nyckelord :speciallärarprofessionen; matematik; diskursanalys; speciallärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan : Några lärares perspektiv på vad som påverkar grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Marie Hegg; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; development disorder; special school; Inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva några lärares perspektiv på hur grundsärskoleelever påverkas av att vara inkluderade i grundskolan. För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Ahlbom; Kristina Hansson; [2015-06-02]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lärare arbetar med läsförståelsestrategier i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares och studenters syn på handledning och samarbete under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i särskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Ahlqvist; [2015]
    Nyckelord :collaboration; compulsory school for children with intellectual disabilities; relational pedagogy; special education teachers; student; supervisor; work integrated learning WIL ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur studenter, i speciallärarutbildningen med inriktning utvecklingsstörning, upplever handledningen under sin VFU. Dessutom syftar studien till att få en bild av hur yrkesverksamma speciallärare, i särskolan, ser på samarbetet med högskolan samt få deras syn på handledning av blivande speciallärare. LÄS MER