Sökning: "speciallärarstöd"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet speciallärarstöd.

  1. 1. Hur arbetar lärare med att inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisning? : En intervjustudie om hur lärare inkluderar flerspråkiga elever i matematikundervisningen och samverkar med speciallärare.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Nylund Malmesved; Camilla Thofelt; [2022]
    Nyckelord :differentierad undervisning; flerspråkighet; inkludering; matematikutveckling; speciallärarstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några lärare arbetar med inkludering i matematikundervisningen och vilka förutsättningar det kan ge för flerspråkiga elever. En kvalitativ metodasats har använts och det teoretiska ramverket har utgjorts av sociokulturell- och systemteori. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljöns inverkan på matematiklärande ur elevperspektiv : "…och sedan är jag typ stolt över mig att jag har jobbat i en hel lektion med matten.”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Bohac; Tereza Laxhed; [2021]
    Nyckelord :elevperspektiv; lärmiljö; matematiksvårigheter; speciallärarstöd; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Behovet av stöd i matematik ökar för elever under högstadiet enligt Statistiska Centralbyrån. För att anpassningar ska lyckas behöver de individuella behoven av lärmiljö förstås. Men elevers röster hörs sällan i frågor som rör lärmiljö och matematiklärande vilket innebär att förståelse för elevperspektivet brister. LÄS MER

  3. 3. Distansundervisning på mellanstadiet under coronapandemins första våg : Lärares relationella och didaktiska val vid distansundervisning i ämnesspecifik läsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Haugen; Susanne Lidzén; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Ämnesspecifik läsförståelse; Ord och begrepp; Naturorienterande ämnen; Inlärningssvårigheter; Lärare-elevrelation; Reflektiv skoldidaktisk teori; Uljens; Relationell teori; Aspelin; Kvalitativa semistrukturerade intervjuer; Mellanstadiet; Våren 2020;

    Sammanfattning : Sammanfattning Coronapandemin slog till våren 2020 och skapade oro hos befolkningen och på skolor. På nationell nivå bestämdes att grundskolor skulle hållas öppna och undervisning fortsätta som vanligt och inte ske på distans. Trots detta direktiv agerade lärare olika på lokal nivå utifrån egna eller lokala rektorsbeslut. LÄS MER

  4. 4. Läsutveckling i år 1 : Lärare beskriver hur de arbetar med läsutveckling

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Janet Willert; [2008]
    Nyckelord :språklig medvetenhet; läsutveckling; uppföljning;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna undersökning är att spegla hur lärare beskriver arbetet med läsutveckling i år 1. Jag har utgått ifrån en kvalitativ undersökningsmetod och gjort samtalsintervjuer med sex lärare. Det jag funnit är att lärarna vid skolstart följer upp förskolans arbete med språklig medvetenhet. LÄS MER