Sökning: "specialpedagog i särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden specialpedagog i särskolan.

  1. 1. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Klementsson Berg; Marie Saxgarn; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagog; särskola; uppdrag; uppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. En talande skillnad : Fallstudie av en övergång från förskolan till särskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linnéa Sundstén; Anna Stenros; [2021]
    Nyckelord :Barnens röst; Delaktighet; Förmågor; Förskola; Förskoleklass; Samverkan; Specialpedagog; Särskola; Övergångar;

    Sammanfattning : Förskoleklassen är sedan 2018 en del av den obligatoriska skolan och skolplikten börjar sedan dess att gälla från den hösten det året barnen fyller sex år. FNs barnkonvention blev lag 2020 vilket förpliktigar Sverige att följa den. LÄS MER

  3. 3. Framtidens kompetenser och resurser på grundsärskolan : - en pedagogisk utmaning!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Adolfsson; Christian Johansson; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; IT; special education; speciallärare; special needs; specialpedagog; särskolan;

    Sammanfattning : Syftet var att, ur de professionellas perspektiv, ta reda på hur kompetensen på grundsärskolan ser ut idag hos några informanter och vad som kan behöva förändras och eventuellt se annorlunda i denna verksamhet, för att möta och tillgodose elevernas stödbehov inom de kommande tio åren. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med åtta klasslärare i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Speciallärare med inriktning mot matematik, behövs det? En kvalitativ studie som beskriver och analyserar behovet av speciallärare med inriktning mot matematik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Peter Waiswa; [2019]
    Nyckelord :Speciallärare med inriktning matematik; yrkesroller utifrån examen; rektor; specialpedagogisk kompetens; särskild undervisningsgrupp.;

    Sammanfattning : Idag utbildas speciallärare med olika inriktningar, mot språk, mot särskolan och mot matematik. Det utbildas också specialpedagoger. Dessa examinas sedan för att inneha olika yrkesroller. LÄS MER

  5. 5. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Claes Johansson; Anders Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Cirkulära utvecklingsprocesser; Fortbildningsinsats; Lågaffektivt bemötande; Skolutveckling; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER