Sökning: "specialpedagogens arbetssituation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden specialpedagogens arbetssituation.

  1. 1. Ordination: 150 milligram bildstöd : En studie om lärares erfarenheter och syn på handledning av specialpedagog

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lisa Weeks; Simon Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Handledning; handleda; rådgivning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindqvist,Simon, Weeks,Lisa (2022). Ordination: 150milligram bildstöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wallesjö Emma; Amalia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; disciplinär makt; förskola; konstruktion; kunskap och makt; normalitet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Holmefur; Maria Svansdóttir-Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Legalization; vocational design; work situation of the special educational needs coordinator; work tasks of the special educational needs coordinator.; Juridifiering; professionsutformning; specialpedagogens arbetssituation; specialpedagogens arbetsuppgifter.;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER

  4. 4. "Vill man och har ett eget driv är det inte mycket som stoppar" : Om förskollärares syn på förutsättningar för kompetensutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katja Öhlin; Angelica Lundström; [2021]
    Nyckelord :Begriplighet; förskola; förskollärare; förutsättningar; hanterbarhet; KASAM; kompetens; kompetensutveckling; kvalitet; meningsfullhet; specialpedagog; vilja.;

    Sammanfattning : Kraven på en likvärdig förskola med hög kvalitet, och därmed förskollärare med hög kompetens, har ökat och dessa krav kan upplevas överväldigande om inte rätt förutsättningar ges. En förutsättning för hög kvalitet i förskolan är kompetensutveckling. LÄS MER

  5. 5. Förstelärarnas yrkesroll kontra specialpedagogernas och speciallärarnas

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Izabella Grevskog; [2018]
    Nyckelord :Förstelärare; samarbete; speciallärare; specialpedagog; uppdragsbeskriving; yrkesfunktion;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractGrevskog, Izabella (2018). Förstelärarnas yrkesroll kontra specialpedagogernas och speciallärarnas. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER