Sökning: "specialpedagogens funktion"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden specialpedagogens funktion.

  1. 21. Komplexitet i samverkan -En studie om specialpedagogens roll som en del av ett tvärprofessionellt team riktat mot förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Ottosson; Maia Appelfeldt; [2019]
    Nyckelord :organisation; profession; samverkan; specialpedagogens roll; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : *Sammanfattning/Abstract: Appelfeldt, Maia och Ottosson, Mia (2019). Komplexitet i samverkan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Starka system och bräckliga broar En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Malmgren; Johanna Palmaeus; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; NPF; Organsisation; Skola; Specialpedagogiska perspektiv; Systemteori; Övergångar; Överlämningar;

    Sammanfattning : AbstractProgram och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hp Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2018 Handledare: Lisa Hellström Examinator: Magnus ErlandssonTitel/ Rapportnummer: Starka system och bräckliga broar - En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv.Nyckelord: förskola, förskoleklass, NPF, organisation, skola, specialpedagogiskt perspektiv, systemteori, övergångar, överlämningar. LÄS MER

  3. 23. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gagzis; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; kategoriskt perspektiv; relationell kompetens; relationellt perspektiv; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER

  4. 24. Municipal sensemaking around Special Educational Needs Coordinator assignment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ivanka Rifo; Anita Trenchevski; [2017]
    Nyckelord :Enactment Meningsskapande; Förvaltningsorganisation; Politiker; Specialpedagog; Utbildningschefer;

    Sammanfattning : AbstraktRifo, Ivanka och Trenchevski, Anita (2016). Kommunalt meningsskapande kring specialpedagogens uppdrag. Municipal sensemaking around Special Educational Needs Coordinator assignment. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90hp. LÄS MER

  5. 25. Den svårfångade specialpedagogiska kompetensen : Skolledares förståelse för, erfarenheter av och visioner om specialpedagogisk kompetens i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Jormvik; Catarina Kollryd; [2017]
    Nyckelord :inkludering; samarbete; samtal; skola; skolledare; specialpedagogik; specialpedagogisk funktion; specialpedagogisk kompetens; undervisning;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) föreskriver att skolledare är ytterst ansvariga för att tillgodose att det finns specialpedagogisk kompetens på skolan. Utifrån denna bestämmelse väcktes intresset att undersöka innebörden av specialpedagogisk kompetens utifrån ett skolledarperspektiv. LÄS MER