Sökning: "specialpedagogers perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 266 uppsatser innehållade orden specialpedagogers perspektiv.

  1. 21. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Wihlbeck; [2023]
    Nyckelord :lärmiljö; visuellt stöd; handledning; resurser; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 22. När det brinner i knutarna : En studie om vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagoger i förskolan och vilka möjligheter specialpedagoger har att kunna möta dessa förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Deiters; Eva Widmark; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; förskola; yrkesroll; relationskompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagogen i förskolan och hur specialpedagogen i sin tur kan möta dessa förväntningar i relation till sitt uppdrag. För att kunna undersöka det har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats bestående av semistrukturerade intervjuer med nio respondenter (tre barnskötare, tre förskollärare och tre specialpedagoger) som arbetar i eller mot förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 23. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  4. 24. Problematisk skolfrånvaro : främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet ur rektorers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Weidenmark; Anne-Lie Hoffert; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; skolplikt; skolk; skolnärvaro; främjande; förebyggande; åtgärdande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur rektorer och specialpedagoger beskriver det förebyggande, främjande och åtgärdande arbetet kring problematisk skolfrånvaro. Den tidigare forskningen visar att begreppet problematisk skolfrånvaro är komplext. LÄS MER

  5. 25. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER