Sökning: "specialpedagogik aktivitet"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden specialpedagogik aktivitet.

  1. 11. Med musik som medel : Om deltagande och lärande i och med musik i särskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Svärd; Josefin Wessman; [2019]
    Nyckelord :intellectual disabilities; music; participation; special education; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning musik; specialpedagogik; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med ett särskilt fokus på delaktighet och deltagande, undersöka och belysa musikens funktion och roll för elever inom särskolan inriktning ämnesområde och individuellt program i två kommuner. De områden som har belysts för att uppnå studiens syfte är: de aspekter i musik som främjar delaktighet, hur deltagandet tar sig uttryck samt hur musiken kan fungera som ett redskap och stöd för lärande. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogiska implikationer av fysisk aktivitet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Karlstedt; [2019]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelse; specialpedagogiska implikationer; specialpedagogik; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Rörelse-/hjärnpauser i undervisningen : Att använda rörelse-/hjärnpauser som ett verktyg i grundskolan, ur modersmålslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sarah Ellrose; [2019]
    Nyckelord :motion; inlärning; brain breaks; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det finns en stark koppling mellan fysisk aktivitet och våra hjärnor. Rörelse och hjärnpauser har positiva effekter som kan bidra till elevers inlärning inklusive förbättrad koncentrations- och minnesförmågor. LÄS MER

  4. 14. Gymnasieelevers erfarenheter av specialpedagogiska stödåtgärder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Leif Uddén Björklund; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study focus on upper secondary school students and their experiences of special educational support they had or wanted to have during their school career, and the study displays in to which extension special education can prevent school failure or not. The study uses a hermeneutic method where different parts of the empirical background which contains aspects of school failure, mental health and societal isolation approaches the themes that form the results in a pendulum mode. LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gagzis; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; kategoriskt perspektiv; relationell kompetens; relationellt perspektiv; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER