Sökning: "specialpedagogik anknytning"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden specialpedagogik anknytning.

  1. 6. Specialpedagogisk samverkan över skogränsen till förskolans kök? : En kvalitativ intervjustudie av några kockar i förskolan och deras uppfattningar om delaktighet i arbetet kring barn i behov av särskilt stöd i anknytning till måltid och mat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nea Hillström; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Specialpedagogisk samverkan; måltid; särskild kost; specialkost; måltidspersonal; kock i förskolan; samarbete; delaktighet.;

    Sammanfattning : Förskolans organisation och praxis att involvera kocken på förskolan i specialpedagogiskt arbete kring barn i behov av särskilt stöd i kostrelaterade frågor, beskrivs i denna kvalitativa intervjustudie. Detta genom åtta förskolkockars uttalanden. LÄS MER

  2. 7. Aktionsforskning i praktiken - Om förskolepedagogers möjligheter till professionsutveckling

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anita Österberg; [2016-01-22]
    Nyckelord :aktionsforskning; verksamhets- och professionsutveckling i förskolan; kollegialt lärande; lärande organisationer; motstånd mot lärande; hållbar utveckling i förskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Undersökningen har tre syften. Det första är att undersöka hur pedagogerna på en kommunal förskola ser på och arbetar med verksamhets- och professionsutveckling i praktiken. LÄS MER

  3. 8. Barn i behov av särskilt stöd Berikar Samhället : - En studie gällande hur pedagoger i förskolan resonerar kring begreppet och arbetet med barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josephine Harvey; Penny Sleet; [2016]
    Nyckelord :förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet resonerar kring begreppet, och arbetet med, barn i behov av särskilt stöd. I studien valde vi att använda oss av intervjuer som datainsamlingsmetod vilka sedan har analyserats utifrån aktuell forskning och satts i relation till ett sociokulturellt perspektiv samt det relationella-, kategoriska- och dilemmaperspektivet. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i förskolan En intervjustudie med specialpedagoger och tjänstemän i en mindre kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Lindahl; [2015-11-27]
    Nyckelord :specialpedagoger; förskolan; arbetsuppgifter; mandat; legitimitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var, dels att undersöka specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i en mindre kommun för att undersöka hur barns behov av specialpedagogiska insatser i förskolan tillgodoses, dels att undersöka hur berörda tjänstemän i kommunen tolkar det uppdrag och de arbetsuppgifter specialpedagogerna har. Studien riktades mot specialpedagoger som är verksamma i den kommunala förskolan. LÄS MER

  5. 10. Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Pettersson; [2015-11-16]
    Nyckelord :matematiklyftet; bedömning; formativ bedömning; kommunikativt relationsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit någon skillnad vad gäller prestationer för elever med svårigheter i matematik Teori- anknytning: Studien utgår ifrån ett kommunikativt relationsinriktat perspektiv (KoRP)- ett specialpedagogiskt perspektiv som har sitt ursprung i den relationella teoribildningen. Inom KoRP studerar man inte människan skild från miljön utan man studerar samspelet mellan parterna. LÄS MER