Sökning: "specialpedagogik diskursanalys foucault"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden specialpedagogik diskursanalys foucault.
1. "Skimmer över AIL" - en textanalys om arbetsintegrerat lärande
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Högskolan Väst har sedan 2002 regeringens uppdrag att utveckla AIL/arbetsintegrerat lärande i högre utbildning. Högskolan ska vara ledande nationellt men också en nyckelaktör internationellt. Syfte för studien var att undersöka vad AIL är och hur AIL praktiseras enligt texter om AIL på högskolans hemsida. LÄS MER
2. Kvalitetsarbete i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv - en fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractHeléne Slivka (2013). Kvalitetsarbete ur ett specialpedagogiskt perspektiv– en fallstudie.(Quality assurance process in the elementary school from a special education perspective – a case study.)The researchThis essay investigates the language in the school´s quality assurance documents. LÄS MER
3. Är det viktigt vad JAG tycker? Diskursanalys av en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att studera en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan, samt diskutera vad dess konsekvenser kan innebära utifrån begreppet ”en skola för alla”. Två frågeställningar är centrala i studien: - Hur är brukarenkäten uppbyggd? - Vilka diskurser framträder i brukarenkätens konstruktion? Teori: Den franske filosofen Foucault utgår från att diskurserna skapar de subjekt vi är. LÄS MER
4. Talet om matematik i skolan - En diskursanalys. Vad påverkar en god matematikundervisning? Utan tal blir det ingen matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur olika pedagoger talar om matematik i skolan. I första hand söks hur man samtalar om elever i behov av särskilt stöd i matematik, motivation och framgångsfaktorer. Tanken är att studera tre grupper av pedagoger i olika kommuner. LÄS MER
5. Sedd eller synad? En diskursanalytisk studie av individuella utvecklingsplaner i förskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Vi lever i en tid då det har blivit allt vanligare att barns utveckling och lärande bedöms och dokumenteras på olika sätt. Nuförtiden har många kommuner fastställda riktlinjer som ålägger pedagogerna att utarbeta individuella utvecklingsplaner för varje enskilt barn. LÄS MER