Sökning: "specialpedagogik enkätstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden specialpedagogik enkätstudie.

  1. 1. Bra kan bli bättre : Förskollärarperspektiv på utmaningar, svårigheter och framtida förändringar i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Larsson Persson; [2023]
    Nyckelord :Children in need of special support; curriculum theory; framework factor theory; preschool; preschool teacher s perspective; special pedagogy.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärarperspektiv; läroplansteori; ramfaktorteori; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Som följd av tidigare erfarenheter och brister i den tidigare forskning som sökts fram kring ämnet valdes studiens syfte som blev att skapa en djupare förståelse samt lyfta fram svårigheter och utmaningar som förskollärare har stött på i sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd. Syftet är även att synliggöra de förändringar som anses skulle behövas. LÄS MER

  2. 2. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning : En enkätstudie i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Petra Wallin; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagog; yrkesroll; samtal; reflektion;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk handledning är en viktig, men ofta outnyttjad, resurs för att stödja elever som hamnat i svårigheter. Det verkar finnas en kunskapslucka vad gäller att förstå pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning. LÄS MER

  4. 4. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Selin; Jessica Milkewitz; [2023]
    Nyckelord :Närvaroproblem; Problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Är förskollärarens kompetens inom specialpedagogik tillräcklig? : En studie om specialpedagogiska kompetenser hos förskollärare och vilka konsekvenser det kan få för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Haglund; Alexandra Olin; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Specialpedagogik; Kompetens; Tidigare insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se förskollärares uppfattning om sin kompetens och erfarenhet, samt betydelsen av tidiga insatser i förskolan. Tidigare forskning berörs, där brister i forskningen kring tidiga insatser och dess betydelse synliggörs. LÄS MER