Sökning: "specialpedagogik examensarbete umeå"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden specialpedagogik examensarbete umeå.

  1. 1. Behöver du hjälp? : En intervjustudie om hur specialpedagoger upplever det särskilda stödet i yrkesförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anton Carlström; [2021]
    Nyckelord :Särskilt stöd; yrkesförberedande gymnasieprogram; specialpedagogik; extra anpassningar;

    Sammanfattning : I svensk gymnasieskola under år 2021 så studerade 29% av eleverna på en yrkesförberedande utbildning, vilket motsvarar cirka 105 000 elever. Enligt policydokument likt Skollagen (SFS 2010:800 kap 3) så har dessa elever rätt till både en kvalificerad utbildning och ett så kallat adekvat särskilt stöd om de inte klarar av utbildningens kunskapskrav. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares syn på sin egen kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Lundström; Linda Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Barns behov; förhållningssätt; förskollärares kompetens; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : I detta examensarbete får du ta del av hur förskollärares kompetens inom det specialpedagogiska området, vilket krävs för utfärdande av förskollärarexamen och i enlighet med styrdokument, stämmer överens med förskollärares egen uppfattning om sina förutsättningar när det kommer till att ge stöd och stimulans till alla barn i förskolan. Studien avsåg att spegla förskollärares egen syn på sin kompetens i relation till specialpedagogiska insatser i förskolans verksamhet, vilka möjligheter som ges till kompetensutveckling samt hur begreppet specialpedagogik kan förstås. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om att se varje individ– och hela barnet" : En studie om förskollärares arbete med barn som kanupplevas utåtagerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Eklund; [2017]
    Nyckelord :utmanande beteenden; förhållningssätt; samspel; konflikt; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftade till att öka kunskapen om arbetet med barn som anses uppvisa ett utåtagerande beteende i förskolan. Jag valde att skriva om detta område då jag upplevde mig sakna kunskaper för att hantera situationer där barn blir utåtagerande. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. LÄS MER