Sökning: "specialpedagogik fördelar och nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden specialpedagogik fördelar och nackdelar.

  1. 1. Specialpedagogik i omvandling : en kvalitativ studie om tvålärarskap och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Davidsson; Mette Fischer; [2021]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; neuropsykiatriska svårigheter; relationellt perspektiv; samundervisning; specialpedagogik; tvålärarskap; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka, analysera och diskutera tvålärarskap för elever i behov av stöd ur specialpedagogers och rektorers perspektiv. Studien är en kvalitativ intervjustudie och undersöker vilka fördelar och nackdelar det finns med tvålärarsystemet för inkludering. LÄS MER

  2. 2. Digitala hjälpmedel i specialpedagogiken : Hur ser speciallärare på användandet av digitala hjälpmedel?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emil Billman; [2020]
    Nyckelord :Pedagogik; specialpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidraga med kunskap kring vad speciallärare tycker kring digitala hjälpmedel i skolans värld, är det något de använder eller ser man det som något som inte passar specialpedagogiken. Jag valde att göra kvalitativa intervjuer och fick tag på fem speciallärare som ställde upp på en fysisk intervju. LÄS MER

  3. 3. PAX i skolan : Lärares upplevda fördelar och nackdelar med modellens verktyg och medföljande material samt förslag på eventuella anpassningar för elever i åk 4 - 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Urban Nordberg; Elin Persson; [2020]
    Nyckelord :PAX i skolan; arbetsro; åldersanpassningar; specialpedagogik; lärmiljö;

    Sammanfattning : PAX i skolan is a Swedish translation of the practice PAX Good Behavior Game, which is developed from the classroom-based Good Behavior Game in order to create a peaceful and productive learning environment. PAX Good Behavior Game has variations and adaptations for different stages of development (Goodbehaviorgame, 2018), but the Swedish version of the practice, the enclosed material and the examples that are given in the manual are designed to fit students in the first, second and third grade. LÄS MER

  4. 4. Samundervisning : En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färenmark; [2018]
    Nyckelord :co-teaching; specialpedagogik; samundervisning; läs- och skrivsvårigheter; inkluderande specialundervisning; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och få mer kunskap om olika lärarprofessioners syn och erfarenheter beträffande samundervisning samt hur specialpedagogiska insatser samordnas för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter när de samundervisas. Via en kvalitativ ansats undersöktes hur samundervisning mellan klasslärare och speciallärare kunde te sig enligt lärarprofessionerna. LÄS MER

  5. 5. Tydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Birgitta Boman; Gunilla Palmquist; [2015-10-08]
    Nyckelord :grundsärskola; läroplan; Lgrsä11; lärande; måluppfyllelse; kunskapskrav; bedömning; delaktighet; ”en skola för alla”;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna av de förändringar som detta nya styrdokument innebär för grundsärskolan problematiseras utifrån följande frågeställningar: 1. LÄS MER