Sökning: "specialpedagogik fenomenologisk hermeneutisk metod"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden specialpedagogik fenomenologisk hermeneutisk metod.
1. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER
2. Lärares upplevelser av relationell pedagogik i grundskolan -En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBlomberg, Johan (2018). Lärares uppleveseler av relationell pedagogik i grundskolan –en intervjustudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig av. Teori: De teoretiska ansatserna utgick från två specialpedagogiska perspektiv, det kategoriska och det relationella perspektivet. LÄS MER
4. En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ser ut. Teori: Utgångspunkten är forskning inom specialpedagogik. LÄS MER
5. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER