Sökning: "specialpedagogik folkhögskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden specialpedagogik folkhögskola.

  1. 1. Folkhögskolans bildningsmiljö : upplevda framgångsfaktorer för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Björk; [2019]
    Nyckelord :Bildning; folk high school; inclusive education; neuropsychiatry; special education; success factors; Bildning; folkhögskola; framgångsfaktorer; inkludering; neuropsykiatri; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Många unga människor lämnar idag det reguljära skolsystemet utan fullständiga betyg. Därav finns ett stort behov av vuxenutbildning. Folkhögskolor erbjuder en alternativ pedagogisk väg i förhållande till andra skolformer, då de inte är styrda av nationellt fastslagna läroplaner. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiska aktiviteter inom folkhögskolans allmänna kurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Egard; [2017]
    Nyckelord :allmän kurs; dialog; fallstudie; folkhögskola; inkludering; livsvägledare; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och beskriva hur specialpedagogik och ett urval specialpedagogiska aktiviteter används och kommer till uttryck inom allmän kurs på två folkhögskolor. Syftet var också att beskriva vad som karaktäriserar arbetet med allmän kurs på dessa folkhögskolor. LÄS MER

  3. 3. Folkhögskola - en inkluderande verksamhet. Åtta deltagare berättar om sin skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Marie Bylander; [2013]
    Nyckelord :Berättelse; Folkhögskola; Inkludering; Personlig utveckling; Specialpedagogik; Vändpunkt; Lärare;

    Sammanfattning : En studie inom det specialpedagogiska området, där åtta unga vuxna från folkhögskolans Allmänna linje berättar om hela sin skolgång och vilka faktorer som påverkat deras studier både positivt och mindre positivt. Studien genomfördes genom halvstrukturerade intervjuer och med ett hermeneutiskt tolkningsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Peripetin i berättelser om lärande av matematik - 29 röster från allmän linje på två folkhögskolor

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Barbro Enquist; [2012]
    Nyckelord :adults learning; mathematic; special education; turning points; anxiety of mathematic;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att öka kunskapen om vuxnas lärande av matematik och att förstå vikten av vändpunkter i lärande av matematik. I detta arbete har berättelser från 29 studerande på två folkhögskolor analyserats med en hermenuetiskt inspirerad metod och ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER