Sökning: "specialpedagogik fysisk miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden specialpedagogik fysisk miljö.

  1. 1. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Selin; Jessica Milkewitz; [2023]
    Nyckelord :Närvaroproblem; Problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Idrott och hälsa – ”i det lilla och i det stora” Rektorers uppfattning om möjligheter till fysisk aktivitet på gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Prosell; Maria Yderstedt Rödholm; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; ekologisk systemteori; frirum; tematisk analys;

    Sammanfattning : Forskning har visat att fysisk aktivitet minskar i tonåren speciellt för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta är ett aktuellt ämne som diskuteras flitigt i samhället just nu. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bengtsson; Björk Josefin; [2020-03-02]
    Nyckelord :tillgänglighet; fysisk miljö; arkitektur; förskola;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. LÄS MER

  5. 5. Elever i läs- och skrivsvårigheter Grundskollärares resonemang kring skolans kompensatoriska uppdrag – en vinjettstudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Therese Lennhager; Sofie Madenfalk; Maria Pontusson; [2020-02-26]
    Nyckelord :språkstörning; specialpedagogiska perspektiv; variationsteorin; fenomenografi; lärmiljoer;

    Sammanfattning : Läsning och skrivning är centrala färdigheter som elever behöver genom hela sin skolgång, i sitt framtida yrkesliv och för sin egen personliga utveckling. Svårigheter med läsning och skrivning kan få negativa följder som påverkar elevers möjligheter genom livet. Eftersom skolan har ett kompensatoriskt uppdrag (Skollag 2010:800 4 § kap. LÄS MER