Sökning: "specialpedagogik handlingsplan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden specialpedagogik handlingsplan.

  1. 1. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Pihl Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; informationsanvändande; specialpedagogik; övergång; överlämning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Om man arbetar förebyggande och stödjande så uppstår inte problemen : Analys av protokoll från elevhälsoteammöten och intervjuer med ansvariga lärare för specialpedagogik

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Deborah Wihlstrand; [2020]
    Nyckelord :Elevhälsa; elevhälsoteam; elevhälsomöte; elevhälsoteamsdokumentation; elevhälsans uppdrag;

    Sammanfattning : Elevhälsan har som uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förbyggande men hamnar ofta i ett åtgärdande arbete. Denna studie syftar till att bidra med kunskaper om elevhälsoteams arbete med dokumentation av sina elevhälsomöten och hur stor del av det arbetet som är hälsofrämjande och förebyggande. LÄS MER

  3. 3. Jona och Isa stannar hemma idag... : - en kvalitativ studie om betydelsen av språk och kommunikation i samband med problematisk skolfrånvaro

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecca Sahlin; [2018]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; neuropsychiatric disabilities NPF ; language and communication; success factors; relational special education; the role of special teacher; Problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; språk och kommunikation; framgångsfaktorer; relationell specialpedagogik; speciallärarens roll;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker orsaker till problematisk skolfrånvaro, hur språk och kommunikation kan ha betydelse för problematisk skolfrånvaro, samt hur mönstret kan brytas och frånvaro vändas till närvaro. I studien avgränsas undersökningen till problematisk skolfrånvaro kopplad till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). LÄS MER

  4. 4. Kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare samt arbetet med handlingsplaner i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Andersson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; specialpedagogik; arbetsgång; kommunikation; handlingsplan;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag mött barn med behov av särskilt stöd vilket har väckt tankar hos mig kring hur kommunikationen fungerar mellan specialpedagoger och förskollärare samt arbetet med att verkställa barns handlingsplaner ute i förskoleverksamheter. Syftet med studien blev att titta på hur specialpedagoger och förskollärare tänker kring hur de kommunicerar med varandra samt hur de verkställer handlingsplanerna för barn i behov av särskilts stöd i den dagliga verksamheten samt koppla det till relevant forskning och teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Carlsson; [2014-10-14]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; kommunikation och lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka lärandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola? 2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten när det gäller barn i behov av särskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund än svensk? 3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus på arbetssätt, metoder, strategier och förhållningsätt? Teori: Då denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och språk är det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förståtts. LÄS MER