Sökning: "specialpedagogik kritiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden specialpedagogik kritiska perspektivet.

  1. 1. "Läroplanens krav på lärare idag är en utopi, det är omöjligt att hinna med allt" : Lärares beskrivna arbete med den dolda diagnosen språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmina Amaya; Behiye Aslan Abrahim; [2024]
    Nyckelord :Språkstörning; didaktik; metoder; klasslärare; speciallärare; samarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Under flera år har idén om en skola för alla etablerats och i de senaste läroplanerna har anpassning av sin undervisning till alla elever varit ett krav för lärare i Sverige (Lgr 22). Detta uppdrag blir dock relativt svårt när kunskapsluckor finns kring olika diagnoser. En av dessa diagnoser är språkstörning (Hallin 2019, s. 5). LÄS MER

  2. 2. "Barn ska inte ha tur och otur" : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att anpassa verksamheten utifrån barn med särskilda behov.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Reinholdsson; Cecilia Borgemo; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; likvärdighet; anpassning; förutsättningar;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan belyser i liten utsträckning hur förskolan ska arbeta med barn i behov av särskilt stöd, men understryker samtidigt vikten av att skapa en likvärdig förskola för alla barn som går i svensk förskola.  Därav syftar studien till att belysa förskollärares upplevelser av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Elever med autism i klassrummet i åk 1-3 : Lärares syn på elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Eriksson; Alice Gullarp; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; grundskola; grundsärskola; klassrum; elever med autism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer. Studien undersöker lärares resonemang kring klassrumsplaceringen och de fysiska stödstrukturerna utifrån Claes Nilholms tre perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Det specialpedagogiska arbetet i förskolan : En studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alvina Andersson; Romina Effati; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; dilemmaperspektiv; funktionssätt; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; specialpedagogik; tillgänglighet; tillgänglighetsmodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om betydelsen av specialpedagogiska insatser i förskolan genom Nilholms tre perspektiv. Studiens metod är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data från 6 förskollärare och 2 specialpedagoger. LÄS MER

  5. 5. Otydligt uppdrag : Lärares förväntningar på specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :enskild undervisning; klassrumsmiljö; observationer; specialpedagogik; tydlighet;

    Sammanfattning : Specialpedagogers uppgifter kan vara otydliga och uppfattningarna bland övrig personal om vad de bör göra kan också variera. Syftet med denna studie är att analysera förväntningar bland lärare som undervisar på låg och mellanstadiet, avseende specialpedagogens uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER