Sökning: "specialpedagogik läs och skriv"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden specialpedagogik läs och skriv.
1. Stöd till sfi-elevers läs- och skrivproblematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur några specialpedagoger resonerade kring elevernas läs- och skrivproblematik i sfi-kontexten samt hur de beskrev det stödjande arbetet för elever i behov av stöd i läs- och skriv. I bakgrunden fanns egen erfarenhet av att andraspråkslärandet ibland blev problematiskt för eleverna men också en förundran över varför inte mer forskning gjorts kring sfi. LÄS MER
2. Skrivande i skymundan? En innehållsanalytisk studie av åtgärdsprogram
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: åtgärdsprogram, skrivning, specialpedagogik, innehållsanalys AbstractSyfteStudiens övergripande syfte är att undersöka hur det särskilda stödet gällande elevers skriv-förmågor beskrivs i åtgärdsprogram, samt om lärare tenderar att uppmärksamma stöd¬insatser i läsning mer än i skrivning i åtgärdsprogram. Frågeställningar:• Vilka behov av särskilt stöd gällande elevers skrivförmågor formuleras i åtgärdsprogram? • Vilka åtgärder gällande elevers behov av skrivträning skrivs fram i åtgärdsprogram?• Hur är behov och åtgärder kopplade till varandra?• Hur ser balansen mellan skriv- och läsrelaterade åtgärder ut?Teori och metodUndersökningen är gjord med en innehållsanalytisk ansats. LÄS MER
3. ”Den stora aha-upplevelsen” : Engelskundervisning för elever i läs- och skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av lärare och speciallärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Elever i skolan ska få det stöd de är i behov av för att utvecklas och nå så långt som möjligt enligt skollagen. Trots detta ser vi sjunkande resultat i ämnet engelska i skolan där drygt 7 % av eleverna 2016 inte nådde betyget E när de lämnade grundskolan. LÄS MER
4. Inkluderande läs- och skrivundervisning : En kvalitativ undersökning av lärares tolkningar av inkludering i förhållande till läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv; Högskolan i Jönköping/SpecialpedagogikSammanfattning : .... LÄS MER
5. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER