Sökning: "specialpedagogik mälardalens högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden specialpedagogik mälardalens högskola.

  1. 1. Inkluderande matemikundervisning på gymnasiet : En intervjustudie om elevers möjligheter till delaktighet utifrån elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christin Heerman; Karin Holmstedt; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; gymnasieskola; inkludering; matematikundervisning; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lyckas med matematikämnet på gymnasiet kan vara avgörande för ungdomars framtida möjligheter inom utbildning och på arbetsmarknaden. Den här studiens syfte var att ge en fördjupad förståelse för elever och lärares erfarenheter av inkluderande undervisning i matematik på gymnasiet med fokus på delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Den exkluderande inkluderingen? : Livsberättelser från sju före detta elever i resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Engström; Sofia Gylén; [2021]
    Nyckelord :inkludering; livsberättelser; resursskola; stöd; unga vuxna; övergångar;

    Sammanfattning : Inkludering är ett centralt begrepp i specialpedagogiken. Förutsättningar att utgå från varje individs behov och förutsättningar gör att inkluderingsidealet kan uppfattas som ett svåruppnåeligt ideal i dagens skola. LÄS MER

  3. 3. Barns behov före ekonomi i balans : Tvåfallsstudie om kommunal resursfördelning till förskola och grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dragica Pekic Eriksson; Susanne Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Dilemman; likvärdighet; resursfördelning i förskola och grundskola; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur tjänstemän, rektorer och specialpedagoger, beskriver och/eller motiverar fördelningen av resurser till förskolor och grundskolor i respektive kommun De tre teoretiska ramverken, ramfaktorteori, systemteori och dilemmaperspektiv, har valts utifrån studiens fokus som belyser styrning samt dilemman på olika nivåer i skolsystemet. Studiens resultat har presenterats utifrån fem kategorier, i två fall. LÄS MER

  4. 4. Matematikångest - En kvalitativ studie om speciallärares, specialpedagogers och lärares erfarenheter kring elever i matematikångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Nordin; Linda Sundbladh; [2021]
    Nyckelord :math anxiety; mathematics anxiety; matematikångest; matematikängslan; matematikoro; matematiksvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om matematikångest utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv genom att intervjua speciallärare, specialpedagoger och lärare som alla arbetar inom det pedagogiska fältet där matematikångest uppträder. Studien är inspirerad av en kvalitativ ansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av andraspråkselevers kommunikationsförmågor i matematik : Framgångsrika strategier enligt några speciallärare, specialpedagoger och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Dahlman; Jenny Grom Ericsson; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; kommunikationsförmågor; matematik; specialpedagogik; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Då kommunikationsförmågorna fått ett större utrymme i kursplanen i matematik i den svenska grundskolan, samtidigt som andelen andraspråkselever ökat, ansåg vi det viktigt och intressant att undersöka hur speciallärare och lärare undervisar för att stärka kommunikationsförmågorna för dessa elever. Syftet med studien var därför att få kunskap om och förståelse för vilka undervisningsstrategier som några speciallärare, specialpedagoger och lärare använder för att främja andraspråkselevers kommunikationsförmågor i matematik. LÄS MER