Sökning: "specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden specialpedagogik neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

  1. 11. Hur arbetar elevhälsan för att främja psykisk hälsa? : En studie om elevhälsans hälsofrämjande arbete för att stärka elevernas psykiska hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Caroline Persson; Sandra Emilsson; [2021]
    Nyckelord :elevhälsa; förebyggande insatser; hälsofrämjande; KASAM; psykisk hälsa ohälsa; psykiskt välbefinnande; salutogenes samt specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att synliggöra hur elevhälsan arbetar för att stärka elevernas psykiska hälsa utifrån ett salutogent perspektiv. I denna kvalitativa studie har vi undersök hur elevhälsan arbetar främjande för att stärka elevernas psykiska hälsa. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 12. Hur lärare och speciallärare främjar matematikutveckling för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Granetin; Samar Khadar; [2021]
    Nyckelord :Didaktiska strategier; individuella anpassningar; matematik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärare och speciallärare använder sig av varierade metoder och strategier för att främja matematikinlärning för alla elever och särskilt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF-diagnoser). Elever med NPF-diagnoser har ofta behov av extra anpassningar i skolan och ibland även behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogers uppfattningar kring NPF i gymnasiet. : Hur ett antal specialpedagoger upplever att lärmiljöer är anpassade för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elisabet Lycksell; Erika Holmkvist Hortlund; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; NPF; inkludering; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; gymnasieelever.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning förklarar att elevers misslyckande handlar om bristande fysiska, sociala och pedagogiska skolmiljöer. Syftet med denna studie är att undersöka några specialpedagogers uppfattningar kring lärmiljön för elever i gymnasieskolan, med utgångspunkt i SPSM:s tillgänglighetsmodell. LÄS MER

  4. 14. Musik + NPF = Sant : Musiklärares arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Evelina Landh; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Autism; ADHD; special education; music education; musikpedagogik; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; ADHD; autism; specialpedagogik; relationellt lärande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad förståelse om musiklärares arbete med elever med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i den ordinarie undervisningen. Jag har sökt finna både musiklärares arbetssätt och uppfattningar kring elever med NPF. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Från kollegialt lärande till pedagogisk praktik : - en studie av två kommuners arbete med att utveckla lärmiljön med hjälp av SPSM:s studiepaket NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva-Lotta Sandström; [2020]
    Nyckelord :kompetensutveckling; specialpedagogik; skolutveckling; förändringsarbete; elevhälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera två kommuners arbete med och resultat av ett kollegialt lärande baserat på “Studiepaket NPF”, ett utbildningspaket som tillhandahålls av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Målet för studien var att undersöka och beskriva deltagarnas erfarenheter och upplevelser av arbetet med utbildningspaketet, främjande och försvårande faktorer som påverkade processen, i vilken grad deltagarna börjat implementerat förvärvade kunskaper i arbetet i klassrummet och huruvida de uppfattar att detta har börjat påverka elevernas resultat. LÄS MER