Sökning: "specialpedagogik särskola en skola för alla"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden specialpedagogik särskola en skola för alla.
1. Specialpedagogers och arbetsterapeuters uppfattningar om sina uppdrag i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekeberg, Ulla (2020). Specialpedagoger och arbetsterapeuter uppfattningar om sina uppdrag i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER
3. Motivationsarbete : En studie om motivationsarbete i grundskolans specialundervisning och särskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Vi har gjort en studie om motivation och motivationsarbete i grundskolans specialundervisning och särskolans undervisning. Rapportens syfte är att beskriva hur pedagogerna arbetar med motivation i grundskolans specialundervisning och i särskolan. Studien är genomförd i en medelstor stad och alla informanter är verksamma på samma skola. LÄS MER
4. Lärares syn på skolgången för särskoleelever : En studie i Sverige och Belgien
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledningSammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ ansats beskriva hur skolgången kan se ut för särskolans elever som går inkluderade i grund- och gymnasieskolan. Studiens frågeställningar syftar till att belysa skolpersonalens erfarenheter av särskoleelevernas skolgång. Studien är indelad i två delar. LÄS MER
5. Särskoleelever integrerade i grundskolan : En studie om pedagogers inställning till integrering av särskoleelever
Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka för- och nackdelar pedagoger ser med integrering av särskoleelever i grundskolan. Med detta vill vi få fram vilken kompetens som behövs i arbetet med dessa elever. Vi vill även med studien få fram om visionen en skola för alla är möjlig, utifrån pedagogernas inställning. LÄS MER