Sökning: "specialpedagogik särskola en skola för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden specialpedagogik särskola en skola för alla.

  1. 1. Specialpedagogers och arbetsterapeuters uppfattningar om sina uppdrag i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulla Ekeberg; [2020]
    Nyckelord :occupational therapist; school; special educators; arbetsterapi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekeberg, Ulla (2020). Specialpedagoger och arbetsterapeuter uppfattningar om sina uppdrag i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lovisa Sivertsson; Josefine Haasnoot; [2013]
    Nyckelord :en förskola och skola för alla; integrering; inklu;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER

  3. 3. Motivationsarbete : En studie om motivationsarbete i grundskolans specialundervisning och särskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Henrik Östergren; Gustav Kilander; [2010]
    Nyckelord :motivation; motivationsarbete; specialpedagogik; särskola;

    Sammanfattning : Vi har gjort en studie om motivation och motivationsarbete i grundskolans specialundervisning och särskolans undervisning. Rapportens syfte är att beskriva hur pedagogerna arbetar med motivation i grundskolans specialundervisning och i särskolan. Studien är genomförd i en medelstor stad och alla informanter är verksamma på samma skola. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på skolgången för särskoleelever : En studie i Sverige och Belgien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning

    Författare :Gun Stenmark; Gerd Lindmark; [2008]
    Nyckelord :särskola; inkludering; lärandemiljöer; intervjuer; observationer; Belgien; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ ansats beskriva hur skolgången kan se ut för särskolans elever som går inkluderade i grund- och gymnasieskolan. Studiens frågeställningar syftar till att belysa skolpersonalens erfarenheter av särskoleelevernas skolgång. Studien är indelad i två delar. LÄS MER

  5. 5. Särskoleelever integrerade i grundskolan : En studie om pedagogers inställning till integrering av särskoleelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Flender; Emelie Österberg; Mikael Östmo; [2008]
    Nyckelord :Integrering; särskola; grundskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka för- och nackdelar pedagoger ser med integrering av särskoleelever i grundskolan. Med detta vill vi få fram vilken kompetens som behövs i arbetet med dessa elever. Vi vill även med studien få fram om visionen en skola för alla är möjlig, utifrån pedagogernas inställning. LÄS MER