Sökning: "specialpedagogik screening"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden specialpedagogik screening.

  1. 1. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  2. 2. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  3. 3. Pojkars läslust : En studie av digital textanvändning i årskurs 5 och 6

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Lekberg; [2016]
    Nyckelord :Digitala texter; läskultur; läslust; pojkar; speciallärare; specialpedagogik; talbok;

    Sammanfattning : I senare PISA-undersökningar tappar svenska elever i läsförståelseresultat och det är främst pojkars resultat som sjunkit. Pojkar i årskurs 4-6 tenderar att tappa lusten att läsa. Det beror till stor del på att textmassorna ökar, språket blir mer avanceras och innehåller fler begrepp. LÄS MER

  4. 4. Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Fridbrandt; [2015-10-19]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivundervisning; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar med, inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer. Frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling på skol-, grupp- och individnivå? • Vad i uppfattningarna kan kopplats till ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv? Teori: Ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv (Persson, 2011) på specialpedagogik utgör den teoretiska utgångspunkten i studien. LÄS MER

  5. 5. Prediktion av läs- och skrivsvårigheter genom TRAS

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martina Arnving; Annika Ingelström-Nilsson; [2014]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; TRAS;

    Sammanfattning : Arnving, Martina & Ingelström-Nilsson, Annika (2014) Prediktion av läs- och skrivsvårigheter genom TRAS. (Early screening of language development as a tool for prediction of reading and writing skills) Magisterkurs, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaSyfteVi vill undersöka om det går att förutsäga läs- och skrivsvårigheter genom tidig kartläggning med stöd av TRAS, Tidig Registrering Av Språkutveckling. LÄS MER