Sökning: "specialpedagogik specialpedagog"
Visar resultat 21 - 25 av 345 uppsatser innehållade orden specialpedagogik specialpedagog.
21. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
22. Utan specialpedagog blir det inte så kul : Förskollärares erfarenheter och tankar om specialpedagogens arbete och betydelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Förskolan är till för alla barn och ska ta hänsyn till alla barns olikheter. På senare år har den specialpedagogiska yrkesrollen blivit etablerad i arbetet med att skapa en förskola för alla. Forskning visar att det finns en variation i vilka arbetsuppgifter en specialpedagog har och hur de genomför dessa i förskolan. LÄS MER
23. Från ängslig till trygg talare : En studie om hur ett elevperspektiv på talängslan kan leda och utforma det specialpedagogiska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I såväl läroplan som kunskapskriterier i gymnasieskolan ställs krav på att muntlig förmåga ska utvecklas och bedömas. Samtidigt finns en stor grupp elever med svårigheter att uppfylla just dessa krav. LÄS MER
24. Specialpedagogiskt stöd i ledning och stimulans för att främja läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Svenska skolans styrdokument genomsyras av inkluderande formuleringar men ändå förkommer och normaliseras exkluderande insatser för elever i behov av stöd. Det första steget för en inkluderande undervisning är arbetet med ledning och stimulans. LÄS MER
25. ”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET” : Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I denna studie intervjuades fyra idrottslärare och två specialpedagoger som jobbar inom gymnasieskolan. Studiens syfte och frågeställningar behandlar det arbete med extra anpassningar som sker i ämnet idrott och hälsa för elever i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. LÄS MER