Sökning: "specialpedagogik utagerande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden specialpedagogik utagerande.

  1. 1. Möjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Line Oskarsson; Camilla Glimfjord; [2020-01-16]
    Nyckelord :Relationer; bemötande; förhållningssätt; barnsyn; utagerande beteende; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. LÄS MER

  2. 2. "Barn som kan göra rätt, gör rätt"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tilda Holmlund; Evelyn Kuhlin; [2019]
    Nyckelord :: Inagerande beteende; Utagerande beteende; Specialpedagogik; Traditionellt perspektiv; Relationellt perspektiv; Dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal från tre olika verksamheter uppfattar begreppen in- och utagerandebeteende samt vilka specialpedagogiska perspektiv som skildras i arbetet med att stödja barn som upplevs bruka ett in- eller utagerandebeteende. Att få en vidare kunskap om hur specialpedagogiska insatser används i förskolans verksamhet samt vad förskolepersonal anser vara betydande i arbetet med att stödja barn i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Inkludering/inclusion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Anderek; Tania Magnusson; [2017]
    Nyckelord :inkludering; integrering; specialpedagogik; utagerande elever;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Barn med ett inagerande eller utagerande beteende : Förskollärares uppfattningar av hur dessa barn kan stödjas i socialt samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Kindblom; [2016]
    Nyckelord :specialpedagogik inagerande utagerande förskola intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar att de kan stödja barn med ett utagerande eller inagerande beteende i deras sociala samspel med andra barn och vuxna i förskolan. Frågeställningen är följande: hur uppfattar förskollärare att de kan stödja förskolebarn med ett utagerande eller inagerande beteende i deras sociala samspel med andra barn och vuxna i förskolan? Fem intervjuer med förskollärare från olika områden med varierande socioekonomisk status i en stor stad genomfördes. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers bemötande av utagerande barn i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Ahlin; Mikaela Alm; [2016]
    Nyckelord :Utagerande barn; bemötande; tidiga insatser; miljö; specialpedagogik; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur pedagogerna säger sig bemöta barn med utagerande beteende. Studien utgår från tre frågeställningar som behandlar vilka metoder och förhållningssätt som pedagogerna säger sig använda i mötet med utagerande barn. LÄS MER