Sökning: "specialpedagogik utvecklingsstörning"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden specialpedagogik utvecklingsstörning.

  1. 11. Konsten att få det att hänga ihop... : En kvalitativ studie kring hur några lärare i särskolan arbetar med kunskap, delaktighet och bedömning.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tina Karphed; Sara Meschke; Anneli Ringkvist; [2017]
    Nyckelord :Kunskap; delaktighet; bedömning; självständighet; tid;

    Sammanfattning : Ungdomar som gått ut särgymnasiet vill idag mer med sina liv än att leva på existensminimum – och den inskränkning av delaktigheten som följer på det. Studiens syfte var att visa på hur läraren i särskolan arbetar för att hjälpa eleven till ett så självständigt liv som möjligt – både i skolan och i livet som följer efter. LÄS MER

  2. 12. Lärares perspektiv på elevers olikheter : Grundskolelärares uppfattningar om individintegrering av särskoleelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jens Boström; [2017]
    Nyckelord :Individintegrering; integrering; inkludering; grundsärskola; grundskola; segregering; utvecklingsstörning; specialpedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : This study aims to investigate primary school teachers' perceptions of mainstreaming pupils in special needs to distinguish obstacles and the teachers’ perspective on pupils’ differences. Through qualitative interviews with a phenomenographical approach, four teachers' perceptions about individual integration obstacles and opportunities have been analyzed. LÄS MER

  3. 13. Samlärande i SO-undervisningen För elever inskrivna i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Magdalena Bjärneroth; [2016-02-22]
    Nyckelord :grundsärskola; utvecklingsstörning; SO; samlärande; delaktighet; kommunikationsmönster;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att utifrån forskning och lärandeteorier synliggöra samspelets betydelse för lärandet. Genom att beskriva, analysera och söka förståelse för hur undervisningen i SO - ämnet kan se ut på klassrumsnivå för elever inskrivna i grundsärskolan, vill jag ta reda på möjligheter och hinder för samlärande samt urskilja de kommunikationsmönster som framkommer i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan : Några lärares perspektiv på vad som påverkar grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Marie Hegg; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; development disorder; special school; Inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva några lärares perspektiv på hur grundsärskoleelever påverkas av att vara inkluderade i grundskolan. För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER

  5. 15. Lärarens roll i och erfarenhet kring pedagogisk utredning : - då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Nisserud; Keti Bodur; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; pedagogisk bedömning; grundsärskola; utvecklingsstörning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera lärarens roll i och erfarenhet kring arbetet med pedagogiska utredningar, då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan. Studien ämnade beskriva och analysera lärarnas erfarenheter av att skriva pedagogiska utredningar utifrån organisations-, grupp- och individnivå på de utvalda grundskolorna. LÄS MER