Sökning: "specialpedagogik vygotskij"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden specialpedagogik vygotskij.

  1. 6. Dragarbarn - för vems skull?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Nilsson; Marie Persson; [2017]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dragarbarn; inkludering integrering; specialpedagogik; turtagning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att observera några samlingar på en integrerad förskoleavdelning för att se om det finns likheter och skillnader i bemötandet av dragarbarn jämfört med barn i behov av särskilt stöd. Undersökningen syftar också till att jämföra det bemötande dragarbarn får på en integrerad avdelning jämfört med barn med typisk utveckling på ordinarie avdelning. LÄS MER

  2. 7. E-postkultur i organisationer - En potentiell utvecklingsmöjlighet för individen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Brumark; [2016-01-22]
    Nyckelord :e-post; organisation; lärande; arbetspedagogik; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka om e-postkulturen i en organisation är en potentiell arena för kunskapsbildning. Teori: Studien har teoretisk ansats i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet diskuteras utifrån Vygotskij, Säljö och Dysthes teorier. LÄS MER

  3. 8. "Jag hatade matte", Vuxnas berättelser om sina upplevelser av skolämnet matematik. "I hated maths", Adults Narrations about their Experiences of the School Subject Mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; Livsberättelser; Matematiksvårigheter; Självbild; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: PISA (Skolverket, 2012) och TIMSS (Skolverket, 2011b) visar att svenska elever presterar på en lägre nivå i matematik vid internationella jämförelser med jämnåriga i andra länder, samtidigt som flera vuxna har en negativ inställning till matematik. Som matematiklärare och blivande specialpedagog med ett stort intresse för matematik uppkommer frågan; vad är det som gör att så många elever och vuxna har en negativ inställning till matematik? I det här arbetet undersöks frågan för att öka kunskapen inom matematik och specialpedagogik. LÄS MER

  4. 9. Det komplexa samspelet mellan kunskap, lärande och sociala färdigheter- Sex berättelser om före detta elevers skolgång på ett Skolveckohem

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Hansson; [2016]
    Nyckelord :HVB; NPF; Skolveckohem; scaffolding; Vygotskij; relational perspective; relationellt förhållningssätt; specialpedagogik; specialundervisning; special education; hemmasittare; rutiner;

    Sammanfattning : AbstraktHansson, Jenny (2016)"Det komplexa samspelet mellan kunskap, lärande och sociala färdigheter" - Sex berättelser om före detta elevers skolgång på ett SkolveckohemSyftet med denna studie är att ur ett specialpedagogiskt perspektiv bidra med kunskap och öka förståelsen för hur före detta elever på ett Skolveckohem med integrerad skola, uppfattade sin skolgång. Syftet är vidare att få elevers egna berättelser om skolans arbetsmetoder och undervisning bidragit till deras eventuellt vidare studier. LÄS MER

  5. 10. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER