Sökning: "specialpedagogisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk analys.

  1. 1. Balans mellan svåra val : Dilemmasituationer i specialpedagogers arbete med särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mathilda Bengtsson; Weronika Larsson; [2024]
    Nyckelord :Dilemman; specialpedagogisk kartläggning; åtgärder; särskilt stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka specialpedagogers uppfattningar om dilemman som kan uppstå i det specialpedagogiska arbetet med utredningar vid särskilt stöd, med särskilt fokus på kartläggningar, samt möjliga strategier för att hantera dem. Syftet blev aktuellt då det sällan finns en enhetlig bild av hur kartläggningar ska användas och hur utredningar ska genomföras eftersom det specialpedagogiska området är decentraliserat och avreglerat. LÄS MER

  2. 2. Ett uppdrag i skottlinjen! : Rektorers perspektiv på specialpedagogens roll och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Adam Franzén; Jenni Ek Andersson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; det specialpedagogiska uppdraget; rektors arbete; dilemmaperspektivet; dilemmatic spaces; tematisk analys; specialpedagogisk organisering;

    Sammanfattning : Forskning visar att det specialpedagogiska uppdraget är otydligt och att detta leder till problematik kopplad till specialpedagogens roll och uppdrag. Orsakerna till detta framstår i forskningen vara frånvaron av en formell uppdragsbeskrivning och därav också ett explicit juridiskt mandat. LÄS MER

  3. 3. En studie om vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Chiara Cujec; Sandra Lövqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Specialpedagog; Kunskap; Förutsättningar;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarnas upplevelser om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar förskollärarna upplever att de har för att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Har du hört på maken – man kan läsa med öronen! : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver att öronläsning används i undervisningen som ett stöd för läsförmåga och läsengagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisbeth Gribbling; Cecilia Nyhlén; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läsengagemang; språklig tillgänglighet; öronläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gribbling, Lisbeth och Nyhlén, Cecilia (2023). “Har du hört på maken – man kan läsa med öronen!” Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; vuxenutbildning; stöd;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER