Sökning: "specialpedagogisk handledning i Grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk handledning i Grundskolan.

  1. 1. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogisk handledning i grundskolan : Lärares upplevelser av grupphandledning och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Appelgren; Ulrika Axelsson; [2019]
    Nyckelord :gruppgandledning; specialpedagogisk handledning; handledningseffekter; barn i behov av särskilt stöd; fenomenologisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att utforska och få ökad förståelse för hur lärare som grupphandleds av en specialpedagog upplever handledning. Vi ämnade även utforska hur lärare upplevde grupphandledningens effekter i deras yrkesutövning. LÄS MER

  3. 3. Handledning på ytan eller på djupet : en studie av vision och praktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catarina Oskarsson; Annett Wissel; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; kvalificerad samtalspartner; handledning; pedagog; specialpedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens roll som kvalificerad samtalsledare. Eftersom innehållet i handledningsuppdraget liksom begreppet handledning inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till många olika tolkningar. LÄS MER

  4. 4. Den svårfångade specialpedagogiska kompetensen : Skolledares förståelse för, erfarenheter av och visioner om specialpedagogisk kompetens i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Jormvik; Catarina Kollryd; [2017]
    Nyckelord :inkludering; samarbete; samtal; skola; skolledare; specialpedagogik; specialpedagogisk funktion; specialpedagogisk kompetens; undervisning;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) föreskriver att skolledare är ytterst ansvariga för att tillgodose att det finns specialpedagogisk kompetens på skolan. Utifrån denna bestämmelse väcktes intresset att undersöka innebörden av specialpedagogisk kompetens utifrån ett skolledarperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning – en studie om specialpedagogers och lärares berättelser kring handledning i grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Milena Holmsten; Britt-Marie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER