Sökning: "specialpedagogisk kompetens i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk kompetens i förskolan.
1. En studie om vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarnas upplevelser om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar förskollärarna upplever att de har för att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
2. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
3. Förskollärares specialpedagogiska kompetens i arbete med barn i behov av särskilt stöd : En enkät- och intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Förskolan är en plats där många barn vistas dagligen. Barn har olika behov och behöver således individuella anpassningar i såväl miljö som förhållningssätt, något som forskningen starkt påtalar (Lindqvist 2011; Lutz 2009). Det krävs därmed att förskollärares kompetens är tillräcklig för att kunna tillgodose alla barns behov. LÄS MER
4. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER