Sökning: "specialpedagogisk kunskap och kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk kunskap och kompetens.

  1. 1. Konsultation i samråd : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares, specialpedagogers och förskollärares upplevelse av den samrådande funktionen i läsa, skriva, räkna- en garanti för tidiga insatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lasse Westrin; [2023]
    Nyckelord :förebyggande arbete; konsultation; samråd; specialpedagogisk kompetens; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Westrin, Lasse (2023). Konsultation i Samråd. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Syftet med denna studie är att synliggöra och bidra med kunskap om den samrådande funktionen i Skolverkets, läsa, skriv, räkna- garanti, för tidiga insatser. LÄS MER

  2. 2. En studie om vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Chiara Cujec; Sandra Lövqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Specialpedagog; Kunskap; Förutsättningar;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarnas upplevelser om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar förskollärarna upplever att de har för att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Elever med autismspektrumtillstånd : Specialpedagogiska metoder som stöd för elever med autismspektrumtillstånd i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Harström; Sofia Kanwar; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogisk kompetens; anpassningar; inlärning; redskap; samspel;

    Sammanfattning : Antalet elever med autismspektrumtillstånd som är inskrivna i grundskolan har ökat under de senaste decennierna. Detta har skapat utmaningar i skolorna när personalen ska möta de olika unika behoven hos dessa elever (Roberts & Webster, 2022). LÄS MER

  4. 4. Elevers delaktighet och inflytande i åtgärdsprogram- : ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?”-” Ingen aning, är det dåligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sylwia Mosén; Camilla Farrow; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet och inflytande; Fenomenologi; Self-determination theory; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFarrow, Camilla och Mosén, Sylwia (2023). Elevers delaktighet och inflytande iåtgärdsprogram: - ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?” - ”Ingen aning, är det dåligt?”.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Kompisläsning i helklass : En blandad metodstudie i årskurs 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Söderlind; Jennie Logg; [2023]
    Nyckelord :Avkodningsträning; blandad metodstudie; helklass; kompisläsning; RtI; Wendick-modellen; årskurs 1;

    Sammanfattning : För att fullt ut kunna delta i dagens samhälle krävs god läsförmåga. Skollagens garanti för tidiga stödinsatser, vilken ofta benämns som läsa-, skriva- räknagarantin, infördes 2019. Skolsverige är långt ifrån homogent, och skolor har olika förutsättningar i uppfyllandet av läsa-, skriva- räknagarantin. LÄS MER